خانه جواهری؛ خانۀ دیروز و امروزِ صنایع‌دستی

زندگانی/اصفهان خانه جواهری در خیابان ابن‌سینا، سال‌ها محلی بود برای ساختن و پرداختنِ هنرمندان صنایع‌دستیِ دیار نصف‌جهان. این خانه این روزها در حال مرمت است و به گفته معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بعد از پایان مرمت، بازهم در راستای ترویج صنایع‌دستی از آن استفاده خواهد شد.

به خیابان ابن‌سینا وارد شدم و هرچه پیش ‌رفتم، بیشتر در تکه‌هایی جامانده از تاریخ فرومی‌رفتم. گویا وارد جایی شدم که خارج از تمام سال‌های زیسته‌ام بود، دیدن کوچه‌های باریک و دیوارهای کاه‌گلی چندصد ساله که هنوز دوده‌های توسعه و تمدن در آن نفوذ نکرده بودند، حس غریب و ناشناخته‌ای بود.

از اهالی کوچه، نشانی خانه جواهری را جویا شدم و پیرمردی که روی پله‌های مغازه نقلی‌اش در سینه‌کش آفتاب به تماشای رهگذران نشسته بود، به درِ قهوه‌ای کوچکی در سمت راست مغازه‌اش اشاره کرد. در خانه نیمه‌باز بود، زنگ را زدم و چند دقیقه بعد، کارگری به دم درآمد و گفت خانه در حال مرمت بوده و امکان بازدید از آن نیست. تاریخ اتمام مرمت را که از او پرسیدم، گفت مشخص نیست حیفم آمد؛ این‌همه راه آمده بودم برای دیدن زیبایی‌هایش.

خانه جواهری؛ خانۀ دیروز و امروزِ صنایع‌دستی

در جایی از خیابان ابن‌سینا، یکی از پس‌کوچه‌های باریک با دیوارهای کاه‌گلی، پشت بازار در دشت و مناره‌های فیروزه‌ای آن، خانه‌ای تاریخی خودنمایی می‌کند که نامش خانه جواهری است. خانه‌ای که محل اقامت و کار جواهرسازان معروف اصفهان بوده است. فرم مربعی شکل و حیاط معماری بخصوص آن، حاکی از قدمت قاجاری این خانه است. معماری خیره‌کننده آن شامل تالارها، طاقچه‌ها، ایوان‌ها و حیاط‌های زیبا شده و تزیینات گچ‌بری، نقاشی‌های شیر و شکر، اُرسی‌ها و بخاری‌های گچ‌بری نیز بر جلوه‌ی این خانه افزوده‌اند. خانه جواهری از سال ۱۳۸۶ به کارگاه صنایع‌دستی هنرمندان ‏اصفهانی تبدیل شد و تاکنون ۱۵ هنر از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دیار نصف‌جهان در این خانه تاریخی فعال بوده‌اند که از آن جمله می‌توان منبت‌کاری، جواهرسازی، سفالگری، میناکاری، ملیله‌کاری، گره چینی، تذهیب، طراحی سنتی، ‏نقاشی بر روی چرم و کلیدسازی اشاره کرد.

این خانه که یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان محسوب می‌شود این روزها در حال مرمت است و نورالله عبداللهی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت‌وگو یا زندگانی و دربارۀ وضعیت کنونی این خانه به این جملۀ کوتاه بسنده کرد: در حال حاضر خانه جواهری در حال مرمت است و تا پایان مرمتش نمی‌توان کار خاصی برای آن انجام داد.

او اضافه کرد: برنامه این است که پس از پایان مرمت، روال قبلی فعالیت‌ها در زمینۀ صنایع‌دستی در آنجا ادامه داشته باشد و در راستای ترویج صنایع‌دستی از آن استفاده شود.

خانه جواهری؛ خانۀ دیروز و امروزِ صنایع‌دستی

پایان خبر زندگانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خانه جواهری؛ خانۀ دیروز و امروزِ صنایع‌دستی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خانه جواهری؛ خانۀ دیروز و امروزِ صنایع‌دستی"، کلیک کنید.