کمک هزار میلیاردی «رییسی» به مددجویان با اجرای یک قانون

کمک هزار میلیاردی «رییسی» به مددجویان با اجرای یک قانون

شهید رییسی از شروع فعالیت خود در دولت به دنبال هر راهی برای بهبود معیشت محرومان بود و اجرای معافیت مددجویان از پرداخت قبوض آب، برق و گاز نیز یکی از دغدغه های او بود؛ اقدامی که در نهایت منجر به معافیت حدود 1.5 میلیون خانوار مددجو از پرداخت هزینه قبوض آب و برق و گاز با ارزش بیش از یکهزار میلیارد تومان شد.

به گزارش زندگانی، موضوع معافیت مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از پرداخت هزینه بهای قبوض آب، برق و گاز در قانون بودجه سال 1400 مطرح و در قوانین بودجه سال های بعد نیز لحاظ شد؛ این بند قانونی به منظور کاهش هزینه های اقتصادی خانواده های مددجو و بهبود معیشت آنان در دستور کار دولت شهید رییسی قرار گرفت.

براساس آیین نامه اجرایی بند «ی» تبصره 8 ماده واحده قانون بودجه سال 1400، بهای برق مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی (در سقف مصرف 50 درصد الگوی مصرف) برابر صفر و در بخش آب نیز، صورتحساب مشترکان کم مصرف (مشترکین خانگی با مصرف تا یک سوم الگوی مصرف تعیین شده موضوع تبصره 4 ماده 1 قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب 1394) تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی با تخفیف 100 درصد اعلام شد. همچنین برای بهای گاز، شرکت ملی گاز ایران مکلف شد ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف تعیین شده برای کم مصرف ها را از ابتدای سال به نرخ “صفر” محاسبه کند.

باتوجه به اینکه سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید اطلاعات مددجویان را در اختیار شرکت های مربوطه قرار می دادند، به نظر این دو نهاد حمایتی در اجرای قانون با چالش هایی روبرو شدند؛ به مرور اما این قانون در سال 1401 اجرا و این چالش ها رفع شد. رییس جمهور در سال اول ریاست خود در دولت (14 آذر 1400) درباره واقعی کردن پرداخت یارانه ها و مشترکان پرمصرف گفت: دولت درباره پرمصرف ها موظف بود از اول فروردین این کار را انجام دهد که این کار انجام نشد. به این معنا که آیین نامه هایی در رابطه با گاز و برق و آب باید تهیه می شد و به تصویب دولت می رسید و اجرای عدالت را در این رابطه بر اساس قانون عملیاتی می کرد. کار دولت را که شروع کردیم با این مساله مواجه شدیم که تبصره ها عملیاتی نشده است. بنابراین هم وزارت نیرو و هم وزارت نفت را مامور کردیم که آیین نامه ها را فورا تهیه و کاری کنند که اجرای عدالت انجام شود. از پرمصرف ها در این رابطه باید وجهی که مدنظر است از آنها دریافت شود. کم مصرف ها هم که مصرف خود را انجام می دهند و نسبت به بعضی دهک ها هم که باید مساعدتی انجام شود.

در دومین سال ریاست شهید رییسی، یعنی سال 1401 بود که شرکت های مربوطه از جمله گاز، آب و برق و نهادهای مربوطه برای این موضوع گام برداشتند. به طور مثال شرکت گاز در ارسال اطلاعات مکاتبه ای با کمیته امداد داشت تا آمار و اطلاعات لازم در اختیار این شرکت قرار گیرد. درنهایت پس از توافقات صورت گرفته و به دنبال، برگزاری جلسات ستادی در مرکز و جلسات استانی در 31 استان بین کمیته امداد و شرکت گاز، طی 2 مرحله اطلاعات تمام خانوارهای تحت حمایت (2 میلیون و 200 هزار خانوار) و همچنین اطلاعات مربوط به اشتراک گاز حدود 584 هزار خانوار هم از سوی ستاد مرکزی کمیته امداد به شرکت ملی گاز ایران و هم به صورت استانی به ادارت گاز استان ها ارسال شد.

راه اندازی وب سرویسی برای ارسال اطلاعات مددجویان

باتوجه به اینکه این مصوبه از ابتدای سال 1401 قابلیت اجرایی داشت، اعلام شد که مبالغ پرداختی از سوی مددجویان به صورت بستانکار برای آنان منظور می شود و مطابق توافقات به عمل آمده، مددجویانی که در منازل شخصی و ملکی خود ساکن هستند و اشتراک گاز مشخص و به نام دارند، به طور مستمر از مزایای این قانون بهره مند می شوند و مددجویان ساکن منازل استیجاری، به دلیل شرایط جابجایی در طول سال به منظور برخورداری از مزایای این قانون، لازم است در مقاطع مختلف و در هر مرحله جابجایی، شماره اشتراک گاز منزل محل سکونت را به اطلاع عوامل اجرایی برسانند. در این میان سازمان بهزیستی هم برای اجرای این قانون اقدام و وب سرویس سازمان را برای ارسال اطلاعات مددجویان به شرکت ها آماده کرد و وزارت ارتباطات نیز اعلام آمادگی کرد تا هر سه شرکت های گاز، آب و برق از طریق وب سرویس، اطلاعات مددجویان تحت پوشش را دریافت کنند.

شرط شرکت برق برای رایگان کردن تعرفه برق 

برای اجرای این قانون در بخش «برق» نیز، در اسفندماه سال 1400، سخنگوی صنعت برق درباره آخرین وضعیت دریافت اطلاعات خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، اینطور توضیح داد که «اطلاعات مشترکان کمیته امداد و بهزیستی شامل کد ملی و شماره تلفن مشترکان دریافت شده است؛ اگر مشترکان کمتر از 50 درصد الگوی منطقه برق مصرف کنند، مشمول برق رایگان خواهند شد. البته افرادی که اطلاعات آن ها پس از صدور قبوض به دست توانیر می رسد از این شرکت طلبکار خواهند بود.»

در نهایت اسفندماه سال 1400 بود که سازمان بهزیستی اعلام کرد اطلاعات بیش از یک میلیون و 800 هزار خانوار آماده شده است که از طریق وب سرویس در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

 اما از آنجایی که شهید رییسی در مسیله آب، برق و گاز و مسایل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داشت، در نشست خبری خود طی سال گذشته گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده های کم درآمد نیز در برنامه دولت است. همچنین بیمه سلامت 6 میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

اما دولت شهید رییسی در سومین سال فعالیت خود به گونه ای عمل کرد که مقرر شد برای سال 1402 با اصلاح مصوبه بودجه 1401 در این زمینه، مددجویان کمیته امداد در سال 1402 در بخش پرداخت قبوض، اعم از مصرف برق، آب و گاز معافیت های بهتری دریافت کنند. نحوه اجرای این قانون در سال 1402 به نحوی بود که در نهایت مددجویان به میزان بیش از هزار میلیارد تومان از پرداخت هزینه قبوض آب و برق و گاز معاف شدند.

به عبارتی در سال 1402، 400 هزار خانوار از معافیت پرداخت قبض آب، حدود 435 هزار خانوار از معافیت قبض برق و 630 هزار خانوار از معافیت پرداخت هزینه گاز برخوردار شدند که این رقم نشان می دهد که در مجموع سال گذشته حدود 1.5 میلیون خانوار مددجو از پرداخت هزینه قبوض آب و برق و گاز معاف شدند.

پایان خبر زندگانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کمک هزار میلیاردی «رییسی» به مددجویان با اجرای یک قانون" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کمک هزار میلیاردی «رییسی» به مددجویان با اجرای یک قانون"، کلیک کنید.