هوش کودک زیر یکسال

اغلب بازی نوزادان با والدین و سایر اعضای خانواده است. نوزادان این بازی ها و احساس خوشی را که از طریق آن به دست می آورند را دوست دارند.شما می توانید برای نوزادان آواز بخوانید، دستشان را حرکت بدهید، پاهایشان را به هم بزنید و شکمشان را با دهان قلقلک بدهید.آن ها مشتاقانه می خندند و قهقهه می زنند.موقعی که نوازد کمی بزرگتر می شود بازی های ساده مانند در آوردن صدای حیوانات برایش جالب است. نوزادان دوست دارند احساسات خوشی که به وسیله صحبت کردن با آنها به وجود می آید ادامه پیدا کند.

هوش کودک زیر یکسال

پس از تولد، قبل از هرگونه تحرکی، قوه ی بینایی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود. پس او نیاز به دارد که این دو وجه را تقویت کند. نوزاد تازه متولد شده دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینایی اش تکمیل می شود. به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود. قیمت بیسیم اسباب بازی دخترانه میتواند گزینه مناسبی برای این باشد که شما آن را خریداری کنید.  برای مثال اشکال سیاه و سفید و یا اشیایی که دارای خطوطی با رنگ های متفاوت باشند، باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حس نکند.

وسایل مناسب بازی های کودکان زیر یک سال

تا 6 ماهگی کودک :

جغجغه های دستی، فرفره، عروسک های کوچک قابل آویختن به گهواره (به ویژه اگر دارای حرکت و صدا باشند) حلقه های قابل شستشو که بتواند در دست بگیرد و در دهان بگذارد.

6 ماهگی به بعد:

جغحغه های پایه دار، حیوانات عروسکی تو پر، عروسک های پلاستیکی نرم که با فشار دادن، پرتاب کردن و کوبیدن روی آن صدا میدهند.
اسباب بازی های کوکی که صدا میدهند و حرکت می کنند( فواید این بازی تحریک شنیداری، حس عمقی، لامسه، تقویت عضلات چشم و دنبال کردن اشیا و ادراک بینایی می باشد.

چند بازی مناسب برای کودکان زیر یک سال

یک توپ کوچک نرم انتخاب کنید، آن را در یک ظرف درپوش دار بگذارید. از بچه بپرسید توپ کجا رفت؟

او را تشویق کنید که در ظرف را باز کند و توپ بیرون بیفتد مثل جعبه هایی که دلقکی بیرون می پرد. بیرون افتادن توپ هم برای او جالب خواهد بود. این بازی راهی است که به کودک می آموزد که چیزهایی که او نمی بیند ممکن است وجود داشته باشد.

این بازی، آموزش ثبات هدف و شی است و برای توجه و هوشیاری مناسب است و به عنوان یکی از بازی های کودکان زیر یک سال پیشنهاد میشود.

زمان حمام را به زمان اکتشاف و بازی تبدیل کنید.

قاشق های پلاستیکی و آب پاش و کاسه های پلاستیکی را در وان کودکتان بگذارید، او با آنها ریزش آب را خواهد دید و از آنها لذت خواهد برد.تفریح دیگری هم می توان کرد، یک اسفنج را به کودکتان بدهید اسفنج را خیس کنید، او از فشار دادن اسفنج و ریزش آب لذت می برد.اسباب بازی پلیسی بچه گانه باعث افزایش دقت به محیط، یکپارچگی حسی و هماهنگی چشم و دست خواهد شد و به عنوان یکی از جذابترین بازی های کودکان زیر یک سال توصیه میشود.

این بازی باعث افزایش دقت به محیط، یکپارچگی حسی و هماهنگی چشم و دست خواهد شد و به عنوان یکی از جذابترین بازی های کودکان زیر یک سال توصیه میشود.

نزدیک کودکتان بنشینید البته این کار بستگی به سن کودکتان دارد می توانید او را بخوابانید.

به او بگویید که قصد دارید بخوابید و چشمهایتان را ببندید، بعداز چند ثانیه چشمهایتان را باز کنید و مشتاقانه به او سلام کنید یا زمان را به او بگویید ، مثلا صبح بخیر یا عصر بخیر که او زمانها را هم درک کند.

چشمهای مامان که باز است و شنیدن صدای تبریکش معمولا ایجاد خنده خواهد کرد .

بعد از چند دور، مکث خود را هنگام خواب بیشتر کنید.
احتمال هست که کودک حدود 6 ماهتان و یا بیشتر شروع به جیغ زدن کند و یا حتی به صورت شما ضربه بزند تا شما بیدار شوید !

این فعالیت باعث ایجاد تماس چشمی و توجه بینایی می شود که برای کودکان با هوشیاری پایین و اختلالات طیف اوتیسم مناسب است.

با کودکتان به بیرون از خانه بروید، تنوعی از برگها را برای او جمع کنید. به او اجازه بدهید آنها را بلند کند و با دستانش بازرسی کند.

بدیهی است که این کار با نظارت شما انجام خواهد شد. برخی از برگها را در دستتان جمع کنید تا او آنها را بازرسی کند و با جنس آنها آشنا شده.

همچنین دریابد که برگهای خشک صدا هم خواهد داشت. با استفاده از یک برگ بزرگ بازی دالی موشه را با او انجام دهید. این فعالیت برای ادراک حس لامسه فواید زیادی دارد.

در 3 ماه اول کودک با دست و پای خودش بازی می کند و از این طریق با اعضای بدنش اشنا می شود. بنابراین اگر یک کودک کم توان نمی تواند اینگونه بازی کند والدین می توانند به او کمک کنند. بنابراین دست و پایش را تکان دهید و ماساژ دهید. انگشتانش را به دهانش ببرید و پاهایش را نزدیک صورتش بیاورید تا با اعضای مختلف بدنش بازی کند.

کودک ظرف چند ماه اول زندگی خود می تواند با دست اشیا کوچک را بگیرد و نسبت به اسباب بازیهای رنگی و صدا دار عکس العمل نشان دهد و با چشمانش آنها را دنبال کند و غالبا آنها را به دهان ببرد.

در این کار به کودک کمک کنید و اسباب بازی های ساده و بی خطر و تمیز در اختیار او قرار دهید. مثل جغجغه، فرفره و توپ ها و یا عروسکهای فشاری. این کار باعث بهبود هماهنگی چشم و دهان و بهبود تشخیص دهان می شود.

دور شیشه شیر کودک پارچه هایی با رنگ های متنوع و جذاب ببندید. تا همزمان با استفاده از شیشه شیر، توجه بینایی او را هم درگیر کنید.

نوزاد را روی پارچه ابریشمی یا پنبه ای بغلتانید و اجازه دهید بدن نوزاد مستقیما با پارچه تماس پیدا کند. این کار باعث فراهم شدن تحریکات لامسه برای نوزاد میشود.

دور دستان یا پاهای نوزاد زنگوله های کوچکی با نخ ببندید. تا هنگامی که کودک دست یا پایش را تکان می دهد به صدا درآید و موجب فراهم شدن تحریک شنیداری و آگاهی از اندام ها برای کودک شود.

علاقه کودک به یادگیری رنگ ها و مفاهیم دیگر از شش ماهگی به بعد باعث می شود این سن برای یادگیری مهارت های مختلف فوق العاده باشد. برای این تخلیه انرژی و هیجان و همزمان بالا بردن هوش کودک بایستی با دقت و وسواس خاص به انتخاب اسباب بازی های مناسب پرداخت.

به یاد داشته باشید درحالی که کودکان نوپای شما توانا به نظر می رسند، خصوصاً در مقایسه با نوزادانی که تا مدتی قبل بوده اند، بسیاری از مهارت های آن ها هنوز در حال رشد است. بنابراین فعالیت های ساده و بازی با تابلو ایست پلیس اسباب بازی  برای او در نظر بگیرید تا از آن لذت ببرد.

اما اگر شما هم مانند هر پدر و مادری که کودک نوپایی دارد  دغدغه خرید   یا اسباب بازی برای کودک زیر یک سال خود دارید ما لیستی از بازی هاو کتابهای مناسب را به شما معرفی میکنیم .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هوش کودک زیر یکسال" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هوش کودک زیر یکسال"، کلیک کنید.