مدیریت منابع آبی با اجرای طرح بازار سهم آب

مدیریت منابع آبی با اجرای طرح بازار سهم آب

به گزارش خبرگزاری زندگانی از قزوین؛ منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در نشست هم اندیشی و بهینه سازی بازار سهم آب استان قزوین که با حضور معاونین، مدیران و کارشناسان شرکت های آب منطقه ای خراسان رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، البرز و نماینده شرکت مدیریت منابع آب ایران و به میزبانی شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد؛ گفت: میزان مصرف آب در استان قزوین در بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب حدود ۲میلیارد مترمکعب است که تقریبا ۲۷درصد آن از منابع آب سطحی و ۷۳درصد نیز از منابع آب های زیرزمینی تامین می شود و براساس آخرین آماربرداری حوزه کشاورزی با مصرف حدود ۸۸درصد بزرگترین مصرف کننده منابع آب در استان به شمار می رود.

ستوده در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: خشکسالی های پیاپی، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی بارش سبب شده تا فشار به سفره های آب زیرزمینی جهت استحصال آب، بیشتر شود که درنتیجه این اقدام افزایش نرخ فرونشست در بعضی نقاط استان و کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی بوده است.

وی افزود: در راستای حفظ و حراست از منابع آبی، با کمک ذینفعان، بهره برداران و مقامات سیاسی و اجرایی استان حرکت به سمت افزایش بهره وری از منابع آب به شیوه ای جدید و براساس ایده های دانش بنیان مورد پیگیری قرار گرفت و بر همین اساس پیاده سازی طرح بازار سهم آب به صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: حمایت های صورت گرفته از طرف تیم سیاسی-اجرایی استان به ویژه شخص استاندار در کنار برگزاری جلسات و نشست های متعدد با منتقدین و ذینفعان این طرح و صاحبان ایده و دانش از جمله مهمترین دلایل موفقیت اجرای بازار سهم آب در استان قزوین بوده است.

محمد محجوب، مدیر بازار سهم آب استان نیز در این نشست عنوان کرد: این بازار با نگاه حفاظت از منابع آب استان در حال اجرا است و براساس شیوه نامه های تدوین شده از هر معامله صورت گرفته چه در بازار بهره وری و چه در بازار ثانویه حداقل ۱۰درصد از میزان معامله به نفع آبخوان ذخیره می‌شود.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای گفت: استفاده از تجربیات و دانش روز در کنار هم باعث می‌شود که نقاط قوت این طرح تقویت شده و احتمال شکست آن به حداقل برسد. وی افزود: بر همین اساس اصلاح مداوم شیوه نامه های اجرایی بازار سهم آب براساس رصد و بازخوردهای میدانی باید به عنوان یک اصل مهم پیگیری و اجرا شود.

محجوب در پایان با اشاره به نقاط قوت این طرح اظهار کرد: کمک به کشف ارزش اقتصادی آب در استان، ترغیب بهره برداران جهت حرکت به سمت افزایش بهره وری و مدیریت در مصرف آب، ایجاد یک بستر قانونی برای مبادلات آبی و ایجاد یک شیوه جدید جهت ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین از مهمترین نقاط قوت بازار سهم آب در استان قزوین می باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مدیریت منابع آبی با اجرای طرح بازار سهم آب" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مدیریت منابع آبی با اجرای طرح بازار سهم آب"، کلیک کنید.