علت درد مفاصل پا در شب چیست؟

علت درد مفاصل چیست و راه های درمان انواع درد مفصل کدامند؟

درد مفاصل یکی از علامت‌هایی است که در بسیاری از بیماری‌های روماتوئیدی و ارتوپدی دیده‌می‌شود. این علامت در مرد و زن و در همه‌ی سنین وجود داشته و درمان‌های متنوعی دارد. اما درد مفصل یا درد مفاصل چگونه ایجاد می‌شود؟ به طور کلی از نظر آناتومیک مفاصل، ارتباط بین استخوان‌ها را ایجاد می‌کنند، در حرکت موثرند و از حرکات حمایت می‌کنند. هرگونه آسیب به مفاصل در اثر بیماری یا حادثه می‌تواند در حرکت فرد تداخل ایجاد کند و باعث درد زیادی شود.

تقریبا یک سوم افراد درد مفصل یا درد مفاصل دارند که بیشتر آن را درد زانو و پس از آن شانه و لگن تشکیل می‌دهند. همچنین درد مفصلی می‌تواند بازه‌ای وسیع از کمی آزاردهنده تا ناتوان‌کننده داشته‌باشد. ممکن است درد حاد بعد از چند هفته از بین برود، یا درد مزمن برای هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند. برای تشخیص علت پا درد در شب و درمان درد دست و پا باید دکتر ارتوپد و متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

علت درد مفاصل پا در شب چیست؟

درد مفصل چیست؟

گاهی ممکن است که در محل اتصال استخوان‌های شما به هم احساس درد و ناراحتی بکنید. در چنین مواردی شما به درد مفصل، یکی از انواع بیماری های استخوان و مفاصل دچار شده‌اید. این درد می‌تواند گنگ، تیرکشنده و شدید باشد. اینکه چرا ایجاد شده‌است، بستگی به شرایط بیمار دارد. در بسیاری از موارد درد مفاصل نشانه‌ی یک بیماری ارتوپدی یا بیماری روماتولوژی است. از این رو برای بررسی علت آن و درمان درد مفاصل روش‌های مختلفی وجود دارد.

علائم همراه با درد مفاصل چه چیزهایی هستند؟ (علائم درد مفاصل در مردان و زنان جوان)

درد مفاصل بدن از چیست؟ درد مفاصل می‌تواند با علائمی مانند تورم، قرمزی و گرمی، ناراحتی و محدودیت در حرکت، تب، خشکی مفاصل و وجود گره‌هایی روی مفصل همراه باشد. همانند بسیاری از علائم پزشکی دیگر، درد مفاصل نیز در بسیاری از بیماری‌ها دیده‌می‌شود و علائم متفاوتی از جمله موارد زیر را همراه با خود ایجاد می‌کند:

  • تورم
  • گرمی
  • قرمزی
  • محدودیت حرکت
  • خشکی صبحگاهی
  • تب
  • ندول‌هایی روی مفاصل.

علت درد مفاصل کل بدن (درد مفاصل بدن از چیست)

علل بسیار متنوع درد مفصل می‌توانند موارد زیر را در بر گیرند:

دلیل درد مفاصل کل بدن توضیحات
بیماری بی‌حرکتی بزرگسالان (Adult Still’s disease) نوعی بیماری آرتریت التهابی نادر است که با تب و جوش و درد مفصل دیده می‌شود.
اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی بیماری التهابی که طی زمان می‌تواند باعث شود مهره‌ها در ستون فقرات به‌هم متصل شود.
نکروز آواسکولار مرگ بافت استخوانی به علت محدودیت جریان خون
سندرم درد ناحیه‌ای کمپلکس درد مزمن به دلیل اختلال عملکرد در سیستم عصبی
فیبرومیالژیا اختلالی است که با درد استخوانی عضلانی منتشر همراه با خستگی و مشکلات خواب، حافظه و خلق مشخص می‌شود.
آرتریت گنوکوکی نوعی التهاب مفصل ناشی از عفونت با باکتری گنوکوک
نقرس آرتریت مرتبط با تجمع مقادیر بسیار زیاد اوریک‌اسید در بدن
استئوآرتریت بیماری آرتروز استخوانی که باعث تخریب مفاصل می‌شود.
هیپوتیروئیدی کم کاری تیروئید
بیماری لایم نوعی بیماری عفونی
تب روماتیسمی نوعی بیماری التهابی که عارضه‌ای از درمان ناقص گلودرد استرپتوکوکی یا تب اسکارلت است.
ریکتز نرم‌شدن و ضعیف‌شدن استخوان در کودکان، معمولا به دلیل کمبود طولانی مدت و شدید ویتامین D

 

مبتلایان به درد مفاصل از دیدگاه آماری

در اکثر کشورهای جهان امروزه درد مفصلی یکی از بدترین معضلات و از فراگیر ترین آن ها است. درد مفاصل علاوه بر هزینه های سنگین درمان و پزشکی که به فرد تحمیل می کند، از طرف دیگر باعث می شود تا کارایی مفید فرد در امور شخصی و کاری نیز به شدت پایین بیاید.

سبک زندگی کم تحرک اکثر مردم جهان در کنار چاقی و اضافه وزن مفرط، اکثر افراد را در سراسر دنیا به سمت دردهای مفصلی سوق میدهد. امروزه به دلیل این سبک زندگی اشتباه سن ابتلا به دردهای مفصلی به زیر ۲۰ سالگی نیز رسیده است که عدد عجیب و قابل تاملی است. برای مثال در کشور آمریکا امروزه از هر ۴ بزرگسال به صورت میانگین، یک نفر از درد مفصلی رنج میبرد.

در این میان نیز در سال های اخیر کمپینی به نام IASP، توانسته است تا با فعالیت های مناسب و مثبت خود، گام های بلندی در جهت آگاهی بخشی، ارتباط محققان این حوزه با پزشکان، تشویق و ترغیب دولت ها و کشورهای مختلف به استفاده از روش های درمانی به روز و… برداشته است.

تفاوت زنان و مردان در ابتلا

این آمار در زنان بطور قابل توجهی بیشتر از مردان بوده است.

همچنین رده سنی بزرگسالان بالای ۴۰ سال با اختلاف در صدر بیشترین مبتلایان به دردهای مفصلی بوده اند. در این میان و در رتبه دوم مبتلایان، بزرگسالان زیر ۴۰ سال قرار گرفته اند که طیف عظیمی از افراد دارای درد مفصلی را شامل می شوند.

آمار بیان شده از بیماران مبتلا به درد مفاصل نشان دهنده این امر است که در زنان بالای ۴۰ سال، این بیماری به دلایل مختلف از جمله کم تحرکی و چاقی، شیوع بسیار بالاتری داشته است.

چاقی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این درد، در اکثر افراد مبتلا، منشا درد بوده است. با توجه به این موضوع مبارزه با چاقی و دارا بودن وزن مناسب می تواند یک موضوع مهم در خصوص درمان درد مفاصل و یا پیشگیری از ابتلا به آن می باشد.

چه عواملی باعث درد مفاصل می شود؟

مفاصل قسمت هایی از بدن شما هستند که استخوان هایتان در آنجا به هم می رسند. مفاصل اجازه می دهند تا استخوان های اسکلت شما حرکت کنند.

مفاصل شامل موارد زیر هستند:

  • شانه ها
  • لگن
  • آرنج
  • زانو

در بیشتر موارد، علت درد ناشی از آرتروز مفاصل است. اختلالات ایجاد کننده آرتروز ممکن است در زمینه های خاصی مانند موارد زیر با یکدیگر متفاوت باشند:

  • معمولاً چه تعداد و کدام مفاصل درگیر مشکل می شوند.
  • آیا بخش مرکزی اسکلت، مانند ستون فقرات یا لگن درگیر می شوند.
  • اینکه آرتروز ناگهانی (حاد) یا طولانی مدت (مزمن) باشد.

آرتریت حاد که بر روی مفاصل مختلف تأثیر می گذارد، بیشتر اوقات ناشی از موارد زیر است:

عفونت ویروسی

شروع یک بیماری مشترک یا شعله ور شدن یک اختلال مزمن موجود (مانند آرتریت روماتوئید یا آرتریت پسوریاتیک)

آرتروز نقرس یا پیرو فسفات کلسیم

علل نادرتر آرتروز حاد در مفاصل متعدد، شامل بیماری لایم (که ممکن است فقط بر روی یک مفصل تأثیر بگذارد)، سوزاک و عفونت باکتریایی استرپتوکوکی، آرتریت واکنشی (آرتریتی که پس از عفونت دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری ایجاد می شود) و نقرس است.

آرتریت مزمن که بر روی مفاصل تأثیر می گذارد، بیشتر اوقات ناشی از موارد زیر است:

  • اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک (در بزرگسالان).
  • اختلال استئوآرتریت غیر التهابی (در بزرگسالان).
  • آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (در کودکان).
  • برخی از اختلالات التهابی مزمن می توانند بر ستون فقرات و همچنین مفاصل اندامی (که مفاصل محیطی نیز نامیده می شوند) تأثیر بگذارند.

بعضی اوقات اختلالات بیشتر بر روی قسمت های خاصی از ستون فقرات تأثیر می گذارند.

به عنوان مثال، اسپوندیلیت آنکیلوزان بیشتر در قسمت تحتانی ستون فقرات (کمر) تأثیر می گذارد، در حالی که آرتریت روماتوئید به طور معمول بیشتر قسمت فوقانی ستون فقرات در گردن را تحت تأثیر قرار می دهد.

درد مفصل می تواند به دلیل واکنش به دارو باشد

داروها شاید برای درمان شما تولید شده باشند، ولی بعضی از آنتی بیوتیک های خاص مثل پنیسیلین (penicillin) می تواند منجر به واکنش تحریک کننده شود.

به گفته دکتر لین وبستر (Lynn Webster) مدیر سابق آکادمی پزشکی درد در آمریکا، شما می توانید نسبت به دارویی که مصرف کرده اید واکنش التهابی آنتی بادی در بدن تان داشته باشید، ولی یک دلیل متمایز در این جا دیده می شود، شما شاهد اثرات در سراسر بدن تان هستید.

ممکن است دچار راش پوستی شوید، چشم هایتان قرمز شود، یا دچار تحریک معده شوید.

اگر به همراه این نشانه ها متوجه درد مفصل شدید از پزشک تان بخواهید که نشانه های شما را از وقتی شروع شده اند با زمانی که داروی جدیدی استفاده کرده اید مقایسه کند.

( این واکنش ها معمولا در عرض سه هفته بعد از شروع داروی جدید از بین می روند). مصرف آنتی هیستامین ها (Antihistamines) یا کورتیکواستروئیدها (corticosteroids) می توانند این علایم را از بین ببرند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد مفاصل پا در شب چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد مفاصل پا در شب چیست؟"، کلیک کنید.