رحمت امینی: قصه جذاب یکی از عناصر مهم اجراست

رحمت امینی: قصه جذاب یکی از عناصر مهم اجراست

به گزارش خبرگزاری زندگانی رحمت امینی نویسنده مدرس و کارگردان تئاتر که قرار است از هفتم فروردین ۱۴۰۴ نمایش «جگر هندی» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرد درباره این اثر توضیح داد. 

به گزارش ایران تئاتر امینی با بیان اینکه اقتباس از متون کهن ادبی از علاقه مندی های اوست گفت: «جگر هندی» در ادامه علاقه و رویکرد من به متون کهن و قدیمی ایرانی است که پیش از این نیز در اجرای برخی نمایش ها چون «جیجک علیشاه» و «استاد نوروز» به آن ها پرداخته ام.»

او ادامه داد: «این نمایش برگرفته از قصه ای از «گلستان» سعدی شاعر شناخته شده و بنام قرن هفتم در باب سیرت پادشاهان است که قصه جذابی به نظرم رسید و متن آن را با کمک شایان صدرزاده برای اجرا آماده کردیم. این اثر پیش از این توسط حسن وارسته در سال ۱۳۸۳ کارگردانی شد و اکنون با تغییراتی عمده در متن و شیوه اجرایی روی صحنه خواهد رفت. لازم است اشاره کنم در تولید این اثر پشتیبانی مناسبی از طرف موسسه آکتور؛ میلاد اسکندری و علیرضا گیلوری داشتیم.» 
این هنرمند افزود: «مسئله مهم در مواجهه با متون ادبی کهن و همچنین آثار نمایش ایرانی؛ رویکرد متن و  کارگردانی است. آثار شکسپیر و تراژدی های یونان نیز متون کهن هستند اما ما شاهد اجراهایی با رویکرد امروزی از این آثار هستیم. در واقع رویکرد جدید اگر در متن نباشد حتما باید در شیوه اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.»

امینی بیان کرد: «قصه جذاب یکی از عناصر مهم تولید و اجرای یک نمایش است اما اینکه چه حرفی و چگونه بیان شود اهمیت ویژه تری دارد و البته ارتباط اثر با مخاطب به نویسنده کارگردان و دیگر عوامل گروه نمایشی مرتبط است.»

کارگردان نمایش «جگر هندی» گفت: «به شخصه در اجرای این نمایش خیلی مستقیم به سراغ استفاده از شیوه های اجرایی نمایش ایرانی نرفتم. من همیشه در تمامی آثارم سعی کردم؛ مخاطبان تئاتری که به این هنر به چشم یک هنر ویژه نگاه می کنند و همچنین مخاطبان عام که برای سرگرمی به تماشای آن می نشینند را در نظر داشته باشم و اجرا برای همه آن ها واجد جذابیت های اجرایی باشد.» 

او در پاسخ به چگونگی بهتر دیده شدن تالار سنگلج به عنوان مرکز اصلی نمایش های ایرانی بیان کرد: «برای بهتر دیده شدن تماشاخانه سنگلج باید به سمت اجرای آثار با کیفیت که استاندارهای لازم داشته باشد برویم. قطعا لازم است که در هر فصلی چندین فرد شناخته شده برای اجرا در این تماشاخانه حمایت شوند. کارها باید از تمامی جنبه ها از نظر کارگردانی نویسندگی بازیگری و .. خوب باشند و  حمایت ها باید به شکلی باشد تا علاوه بر هنرمندان کمتر شناخته شده در عرصه نمایش ایرانی گروه ها بتوانند میزبان هنرمندان شناخته شده نیز باشند تا تماشاگر بیشتری به سالن بیاید.» 

این هنرمند افزود: «ما در سالن های خصوصی شاهد اجرای نمایش هایی هستیم که سویه های نمایش ایرانی دارند و با بلیت های گران قیمت می توانند مخاطب را جذب کنند این موضوع نشان دهنده علاقه مخاطب به این آثار است اما باید تلاش کرد تا استاندارهای خوب برای کار در نظر گرفته شود و همچنین به امر تبلیغات توجه داشت. متاسفانه گروه های نمایشی توانایی مالی مناسبی حتی برای تبلیغات ندارند.»

او بیان کرد: «تئاتر مجموعه ای از عناصر است که باید تا حد ممکن بهترین کیفیت را داشته باشند. هر کدام از این عناصر تضعیف شود؛ کل نمایش تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین که باید در نظر داشت؛ تئاتر هنر ارزانی نیست و بابت اینکه یک کار خوب اجرا شود باید عوامل خوب در کنار هم قرار بگیرند؛ قطعا کنار هم قرار گرفتن تمامی این عناصر در دیده شدن هر اثر نمایشی چه نمایش ایرانی و چه غیر ایرانی تاثیرگذار است.» 

به گفته این هنرمند؛ تمرین های نمایش «جگر هندی» به صورت فشرده از اواخر دی آغاز شده و امید است که از هفتم فروردین؛ برابر با روز جهانی تئاتر میزبان مخاطبان باشد. 

۲۴۴۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رحمت امینی: قصه جذاب یکی از عناصر مهم اجراست" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رحمت امینی: قصه جذاب یکی از عناصر مهم اجراست"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه