درمان اختلال یادگیری در کودکان

وجود مشکل در انجام تکالیف روزمره یکی از معضلاتی است که تقریبا هر کودکی در طول تحصیل خود با آن دست و پنجه نرم می کند؛ اما اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم برای کودک مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد. لباس پلیس کودکان به آن ها اجازه می دهد تا بازی جالبی را تجربه کنند . آیا فرزند شما، با مدرسه مشکل دارد و از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک متن یا پرداختن به ریاضیات می ترسد؟ همه این ها می تواند نشانه هایی از ناتوانی یادگیری باشد. برای درک بهتر این مشکل، با ما همراه باشید تا به طور کامل با بیماری اختلال یادگیری و و روش های درمان آن آشنا شوید.

درمان اختلال یادگیری در کودکان

همچنین شما می توانید در این رابطه با در دکترتو مشورت کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و انلاین با بهترین روانشناسان کشور برای شما فراهم شده است.  به گفته سایت ناتوانی یادگیری، یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

اختلال یادگیری با چه علایمی خود را نشان می دهد؟

به طور کلی تعریف دقیق اختلال یادگیری به این شرح است :” ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد . اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی است که فرد مبتلا به آن در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن و درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مسایل مشکل دارد. عارضه اختلال یادگیری در سنین مختلف با نشانه های متفاوتی همراه است. در وهله اول تشخیص بیماری به عهده والدین است؛ اما تشخیص نهایی باید توسط روانشناس انجام شود. به طور کلی می توان علایم اولیه این اختلال را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • فاصله توجه کوتاه و مشکل در تمرکز
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
  • هماهنگی ضعیف دست و چشم یا بدن
  • مشکل در خواندن و درک مطلب
  • مشکل در درک مفاهیم جدید
  • مشکل در یادگیری الفبا، روزهای هفته، اعداد و غیره
  • دیرتر از اکثر بچه ها صحبت می کند.
  • رشد آهسته دایره واژگان
  • توانایی ضعیف فرد در خواندن یا نوشتن یک متن.

تست و تشخیص اختلالات یادگیری

تنها با دانستن این که اختلال یادگیری چیست و شناخت علایم و نشانه های آن، نمی توان این مشکل را در کودکان یا بزرگسالان تشخیص داد. تشخیص اصلی باید توسط یا انجام شود. لباس پلیس راهور با اجزای خاصی طراحی شده است که امنیت و راحتی پلیس را در کنترل ترافیک بیشتر می کند . یک اختلال LD خاص از طریق بررسی بالینی تاریخچه رشدی، پزشکی، آموزشی و خانوادگی فرد، گزارش های نمرات آزمون و مشاهدات معلم و پاسخ به مداخلات تحصیلی تشخیص داده می شود. همه این عوامل در زمان تشخیص باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان نظر نهایی را عنوان کرد. چگونه بفهمیم فرزندمان دچار اختلال یادگیری است؟ اختلالات یادگیری با انجام(یا IQ) و یک تست استاندارد شده (خواندن، نوشتن، حساب) قابل تشخیص است. علاوه بر موارد ذکر شده دکتر جیمز موریسون در کتاب DSM-5 توصیفات دقیقی از نحوه تشخیص اختلال LD عنوان کرده است.

شیوه درمان اختلالات یادگیری

رایج ترین روش درمان ناتوانی یادگیری، آموزش ویژه است. پیش از شروع کار مربیان آموزش دیده، یک ارزیابی آموزشی تشخیصی برای ارزیابی پتانسیل تحصیلی و فکری و سطح عملکرد تحصیلی کودک انجام می دهند. امکان دارد متخصصانی مانند کاردرمانگر، گفتار درمانگر و زبان درمانگر نیز درگیر باشند. علاوه بر این برخی از داروها با افزایش توجه و تمرکز در کمک به یادگیری کودک موثراند. پرورش مهارت های عاطفی و اجتماعی به افراد این توانایی را می دهد که مشکلاتی که با آن مواجه می شوند را حل کنند و به اهداف خود ادامه دهند. اکثر کودکانی که دارای ناتوانی یادگیری هستند، هوش طبیعی یا بالاتر از حد طبیعی دارند، اما این پتانسیل را به طور کامل در آزمون های پیشرفت نشان نمی دهند. اگر فکر می کنید فرزندتان علایم اختلال یادگیری را دارید، بهتر است برای بررسی بیشتر به روانشناس مراجعه کنید.

آیا اختلال یادگیری در کودکان قابل درمان است؟ این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد، اما مداخله زودهنگام می تواند اثرات آن را کاهش دهد. افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری می توانند راه هایی برای مقابله با ناتوانی های خود را امتحان کنند. در دکترتو می تواند با ایجاد نقاط قوت کودک و یافتن راه هایی برای جبران ضعف ها، به یادگیری مهارت های او کمک کند. این مداخلات بسته به ماهیت و میزان ناتوانی متفاوت است. برای یک کودک مبتلا به اختلال LD لحظات ناامیدکننده بسیاری وجود دارد. آنها می دانند که بدون ناتوانی در یادگیری، برخی از موقعیت های چالش برانگیز که مرتباً با آن ها مواجه هستند، وجود نداشتند. در این لحظات، داشتن ثبات عاطفی و مهارت های مقابله ای مناسب برای کمک به آنها برای گذر از این احساسات بسیار مهم است.

این کار جز با کمک گرفتن از یک میسر نخواهد بود. اگر ناتوانی یادگیری به موقع یا به درستی تشخیص داده نشود و به طور موثر درمان نشود، می تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. این مشکلات بر روان کودک تاثیر می گذارند و نشانه هایی از غم و اندوه و ناامیدی را در او به وجود می آورند. عدم شناخت مشکل می تواند باعث سوء تفاهم، افزایش استرس، یا سرزنش دیگران شود. مطالعات نشان می دهد 30 تا 50 درصد از کودکانی که والدین کودکان مبتلا به این اختلال به دنبال درمان عاطفی کودک هستند. آنها تنها در برخی از مهارت ها دچار مشکل اند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در آزمون هوشی کامل، 112 امتیاز بگیرد، اما نمره ریاضی او 9 باشد. تاثیرگذاری این مسیله تا حد زیادی بستگی به شکیبایی والدین خواهد داشت.

آیا اختلال یادگیری ارثی است؟ بخش قابل توجهی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دارای سوابق ارثی یا ژنتیکی هستند. در تعریف اختلال یادگیری چیست اشاره کردیم که ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در ابتلای کودکان به اختلال LD است. لباس بسیجی پسرانه معمولاً از جنس پارچه های مقاوم و با کیفیت ساخته می شود تا در شرایط مختلفی قابل استفاده باشد . علل ژنتیکی ناتوانی یادگیری بسیار گسترده هستند و شامل ناهنجاری های کروموزومی، انواع تعداد کپی، تک ژن، میتوکندری و غیره است. با این وجود عوامل دیگر از قبیل مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه های فیزیکی، رشد ضعیف رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی مدت می تواند احتمال ابتلا را در کودکان تقویت کند. آیا کودکان دچار اختلال یادگیری کم هوش هستند؟ این که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر هوشی نسبت به سایرین در سطح پایین تری قرار دارند، به هیچ عنوان درست نیست. اکثر این کودکان دارای هوش بالا یا متوسط هستند.

در بسیاری از موارد اختلال یادگیری ارثی و ژنتیکی است، اما مشکلات بارداری و زایمان هم می تواند روی آن تاثیر بگذارد. این کودمان الزاما کم هوش نیستند و حتی می توانند باهوش باشند. فرق اختلال یادگیری با کودکان استثنایی چیست؟ بسیاری از افرادی که درک درستی از مفاهیم ناتوانی ذهنی و ناتوانی یادگیری ندارند، ممکن است به اشتباه این دو را به جای هم به کار ببرند. اگر به خوبی مفهوم اختلال یادگیری را متوجه شده باشید، می دانید که این دو شبیه هم نیستند. ناتوانی یا عقب ماندگی ذهنی به معنای IQ پایین تر از حد متوسط و فقدان مهارت های مورد نیاز برای زندگی روزمره است. اما اختلال LD به ضعف در برخی از مهارت های تحصیلی اشاره دارد. خواندن، نوشتن و ریاضی موارد اصلی هستند. کودک شما نیاز به تمرین ها و اجرای روش های درمانی برای بهبود دارد.

پس از این که دریافتید اختلال یادگیری چیست و چه نشانه هایی دارد، می توانید برای تشخیص قطعی با یک متخصص صحبت کنید. ناتوانی های یادگیری و چالش های تحصیلی همراه با آن، سبب بروز عزت نفس پایین، گوشه گیری و مشکلات رفتاری در کودک می شود. شما می توانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به این بیماری و کمک به آنها در یادگیری بیان خواسته های خود با این موارد مقابله کنید. . درمان اختلال یادگیری در کودکان، ابتدا شاید برای اکثر والدین ترسناک و دلهره آور به نظر برسد. ولی باید بدانید که این عارضه در کودکی و قبل از سن ورود کودک به مدرسه قابل تشخیص و بهبود است. امروزه روش های گوناگونی برای درمان اختلال یادگیری در کودکان به وجود آمده است که در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم. پس نیازی به نگرانی و ترس نیست صرفاً باید صبور باشید و حوصله به خرج دهید.

متاسفانه اکثر والدین پس از مدتی ناامید می شوند و فرایند درمان اختلال یادگیری در کودکان را به تعویق بیندازد. اینگونه رفتارها می تواند به کودک و اعتماد به نفس او صدمه وارد کند و باعث شود که کودک در محیط های مختلف مانند مدرسه و کلاس های آموزشی، در ارتباط برقرار کردن با هم سن و سال های خود مشکل داشته باشد و بر نحوه زندگی او تاثیرگذار باشد. کودکانی که به این اختلال دچار هستند نمی توانند ارتباط خوبی میان چیزی که می بینند و درک آن برقرار کنند. آن ها نمی توانند شکل اعداد، تفاوت حروف یا کلمات را تشخیص دهند. همچنین امکان دارد حروفی را در میان نوشتن یک کلمه یا یک خط دفتر خود جا بیندازند. اینگونه کودکان اکثراً نمی توانند ارتباط خوبی میان چشمان و حرکت دست های شان برقرار کنند. توجه کنید که پیگیری روند درمانی به بهبود رشد و احساس مثبت آن ها در زندگی کمک می کند.

روش های درمان اختلال یادگیری در کودکان

همانطور که ذکر کردیم در ابتدای مقاله، روش های مختلفی برای بهبود این اختلال وجود دارد. برخی روش ها مانند: نوروفیدبک، دارو درمانی و استفاده از بازی در اکث مواقع می توانند به سادگی اختلال را درمان کنند. استفاده از بازی هایی که با آموزش ادغام شده اند، به خصوص  بازی های گروهی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین استفاده از اپلیکیشن هایی که متن را برای کودکان هجی می کند یا بهره بردن از کلاس های خصوصی که در آن ها از روش های خاصی برای بهبود ریاضیات یا خواندن و نوشتن استفاده می شود، می تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. در ادامه چندین روش مشهور مورد استفاده برای درمان اختلال یادگیری در کودکان را توضیح خواهیم داد. درمان اختلال یادگیری در کودکان که مبتلا به اختلال نوشتن هستند با کارهایی وابسته به مهارت های دستی انجام می شود.

نتیجه گیری

برای درمان اختلال یادگیری در کودکان روش های متفاوتی وجود دارد. کافی است که به یک متخصص در این زمنیه مراجعه کنید تا به شما کمک کند. باید بدانید که کودکانی که اختلال یادگیری دارند کودکانی بسیار توانمند هستند و این مشکل دلیلی بر هوش کم یا عدم توانایی آن ها نیست. در ادامه اشاره شد که هرچه سریع تر این اختلال تشخیص داده شود، درمان آن راحت تر خواهد بود. همچنین نقش پدر و مادر در همراهی و درمان اختلال یادگیری در کودکان انکارنشدنی است. توجه داشته باشید که پدر و مادر باید در طول درمان کودک محیطی آرام و بی استرس را در خانواده برای کودک محیا کنند. در غیر این صورت روند درمان بطور کند تری انجام می پذیرد. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما عزیزان بوده باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان اختلال یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان اختلال یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.