خواص قورمه سبزی برای کودک

در بین غذاهای ایرانی، قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین غذاهاست، اما آیا می دانستید این آش معروف در نقاط مختلف کشورمان به روش های مختلفی طبخ و تهیه می شود؟ شمالی ها با لوبیا چیتی یا قرمز می پزند و می گویند این لوبیاها طعم دارند و خورش را خوشمزه تر می کنند.

سبزیجات هم پخته و رب می شوند. اردبیلی‌ها و زنجانی‌ها این خورش را با حبوبات می‌پزند، اما تبریزی‌ها که معتقدند غذا باید با مواد تازه تهیه شود، به سراغ سبزی‌های تازه و کمی سرخ‌شده می‌روند. البته سوپ سبزیجات آنها نه تنها خوشمزه است، بلکه مغذی نیز هست زیرا از دام ها کمک می گیرند. چگونه این غذای خوشمزه را بپزیم؟ برای خرید سبزی قورمه و  خرید سبزی ترشه واش با ما تماس بگیرید.

خواص قورمه سبزی برای کودک
● طرز تهیه

ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت ورقه شده را اضافه کرده و با نمک و ادویه تفت دهید. سپس مقداری آب اضافه کنید و بگذارید نیم پز شود. در اواسط این مرحله نخود و سبزی سبز (سبزی را خرد کرده و در روغن تفت دهید) را به همراه یک لیمو عمانی واقعی اضافه کنید و تا آخر با حرارت ملایم تفت دهید.

این وعده غذایی حاوی تقریباً 1550 کیلو کالری انرژی است و اگر بین 4 نفر تقسیم شود، هر فرد 400 کیلو کالری انرژی دریافت می کند. البته از آنجایی که معمولاً با این وعده برنج می خوریم، 200 کیلو کالری دیگر به انرژی دریافتی ما اضافه می شود.

● چربی گوشت گوساله کمتر از چربی بره است.

در گروه گوشت قرمز، گوشت گاو و بره بیشترین مصرف را دارند. بهتر است میزان چربی بدست آمده از گوسفند را کاهش داده و به گوشت گاو افزایش دهید. این غذا منبع خوبی از آهن، روی و سلنیوم است. در واقع، در مقایسه با گوشت گوسفند، در همان وزن، گوشت گاو حاوی سلنیوم بیشتر و نیمی از مقدار چربی است. بنابراین، خوب است آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. جالب است بدانید که هر 30 گرم از این ماده غذایی معادل یک واحد گوشت و حاوی حدود 55 کیلو کالری انرژی است، بنابراین باید در مصرف آن کم و برای ایجاد یک رژیم غذایی پروتئینی سالم، از سایر منابع حیوانی استفاده کرد. پروتئین (گوشت سفید) نیز مفید است، به خصوص اگر به دلیل سابقه بیماری قلبی نیاز به کنترل چربی (به خصوص چربی حیوانی) دارید.

● غلات؛ حاوی منیزیم و کلسیم است

این ماده غذایی در گروه حبوبات یا منابع گیاهی پروتئین قرار دارد. بنابراین باید در رژیم غذایی افرادی که به اندازه کافی گوشت مصرف نمی کنند، گنجانده شود. این ماده غذایی منبع منیزیم، آهن، کلسیم و اسید فولیک است، بنابراین مصرف آن باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و شدت کم خونی می شود. آیا از عوارض کمبود منیزیم در بدن می دانید؟ بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که کمبود این ماده معدنی دارند، ناهنجاری های عضلانی دارند، احتمالاً سطح چربی در خونشان افزایش می یابد، بی اشتها و تحریک پذیر هستند و همچنین کمبود کلسیم زیادی دارند.

بنابراین خوردن در شب می تواند به شما کمک کند تا میزان مصرف روزانه منیزیم خود را تامین کنید. البته این غذا حاوی کلسیم هم هست. اما کلسیم منشأ گیاهی دارد و جذب ضعیفی دارد. برای کسانی که به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی کنند عادت به خوردن این آجیل ممکن است تا حدی نیاز کلسیم شما را برآورده کند. جالب اینجاست که مطالعات نشان داده است که این آجیل تورم را نسبت به سایر اعضای خانواده کاهش می دهد بنابراین افرادی که از این مشکل رنج می برند باید از این آجیل در تهیه سوپ سبزیجات استفاده کنند.

● لیمو ضد فشار خون است

لیمو عمانی که به عنوان طعم دهنده در برخی خورش ها خشک می شود، محصول استان فارس در شهرهای شیراز، جهرم و میناب است. تازه، رنگ خردلی دارد و بسیار اسیدی است، بنابراین معمولاً نمی توان آن را به صورت تازه مصرف کرد، بنابراین آن را خشک کرده و در غذا مصرف می کنند.

نکته ی خاص این ماده ی غذایی میزان بالای ویتامین C آن است به طوری که در این ویتامین از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهش دهنده فشار خون و حتی چربی خون توصیه می شود. به همین دلیل است که دم کرده آن که اغلب با گل گاوزبان، با عسل یا شیرینی مخلوط می شود، برای افراد دارای فشار خون طبیعی توصیه می شود. هنگام اضافه کردن آن به غذا بهتر است تخم مرغ ها را جدا کنید زیرا باعث تلخی غذا می شود. در ضمن اگر بعد از پخت به غذا اضافه می شود بهتر است نخورید زیرا روغن در آنجا جمع می شود و بنابراین مصرف مداوم آن باعث چاقی می شود هرچند کالری ندارد.

● با این غذا

خورش با برنج خورده می شود و بهتر است در مصرف آن متعادل باشد. مکمل این غذا با ماست کم چرب یا یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه می تواند ارزش غذایی آن را افزایش دهد. برای افزایش جذب آهن می توانید آن را با آب مرکبات تازه یا حتی مخلوط با آب هویج میل کنید.

● اگر زیاد دمید

از بین حبوبات موجود بهتر است شبگرد را انتخاب کنید زیرا نسبت به سایرین کمتر پف می کند، البته قبل از استفاده حتما آن را 24 ساعت خیس کنید. نکته دیگر استفاده از زنجبیل هنگام افزودن ادویه جات است. این ادویه مانند زیره در برابر نفخ قوی است.

● اگر فشار خون بالا دارید

بهتر است مقدار نمک خورش را کم کنید و با آبلیمو و لیموترش مزه دار کنید. به یاد داشته باشید که لیمو سنجد یکی از گزینه های کاهش فشار خون و کمک به کاهش این مشکل است. این غذا بهتر است با یک لیوان آب انگور تازه (ضد فشار خون) مصرف شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خواص قورمه سبزی برای کودک" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خواص قورمه سبزی برای کودک"، کلیک کنید.