جای خالی «سازمان نظام امور خیریه و نیکوکاری»

مردم ایران به لحاظ پیشینه تمدنی و باستانی خود که مبتنی بر «به دینی » و «پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک» استوار بوده و با توجه به آیات و روایاتی که توصیه به کارهای خیر و نیکوکارانه داشته است از دیرباز در زمینه امور خیریه و نیکوکاری پیشقدم و پیشرو بوده و هستند و این کار را در قالب های مختلف به انجام رسانده و می رسانند از جمله تلفیق کارکردهای مسجد و مدرسه و بازار و استفاده از منابع متدینان و مومنان ایجاد مراکز خیریه آموزشی درمانی مراقبت و نگهداری توانبخشی و توانمندسازی استفاده از پدیده وقف تاسیس موسسات خیریه و نیکوکاری ایجاد سمن های نیکوکاری ایجاد سامانه ها و برنامه های کاربردی نیکوکاری و خیریه مشارکتهای مردمی و کمک به نهادهای خیریه و نیکوکاری ونیز پرداختن به مقوله مسئولیت اجتماعی شرکتی که همگی نشاندهنده روحیه نوع دوستی مردم ایران می باشد .
شوربختانه با توجه به پراکندگی و عدم انسجام و انتظام امور در حوزه سمن ها خیریه ها و موسسات و تشکل های نیکوکاری و تعدد مراکز تصمیم گیری این موضوعات در چنبره تعارضات بین دستگاههای اجرایی موازی کاری و تکرار و تداخل امور و فعالیتهای بخش دولتی و حاکمیتی گرفتار شده و هر دستگاه اجرایی نهاد و بنیادی در حیطه عمل خود و مطابق رویکردهای خودش با این ظرفیتهای مردمی رفتار می کند و این مجموعه های مردمی فاقد یک نهاد حرفه ای و تخصصی فراگیر ملی برای حضور در نظامات تصمیم سازی تصمیم گیری اجرایی و نظارتی کشور می باشد که بتواند به نمایندگی از این ظرفیتهای عظیم مردمی فعال در عرصه امور خیریه و نیکوکاری در سطوح ملی استانی و محلی حضور موثر و جدی داشته باشد .
ضرورت فعالیت های مردم پایه در حوزه خیریه و نیکوکاری
در همین راستا و برای رفع این نقیصه در بند ۷ سیاستهای کلی تامین اجتماعی (ابلاغی ۲۱/۰۱/۱۴۰۱) آمده است”:« استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد و پیوند میان ظرفیت های مردمی و دستگاههای موظف» فلذا ایجاد یک سازوکار یا ساختار در سمت ظرفیت های مردمی برای فعالیتهای مردم پایه در حوزه خیریه و نیکوکاری ضرورت بیشتری یافته است .
آسیب شناسی و کالبدشکافی مسائل و مشکلات مبتلابه فعالان مردمی در زمینه های خیریه احسان و نیکوکاری و شمه ای از ضرورت ها و الزامات ایجاد یک نهاد مردمی در سطح کلان و ملی برای شکل دهی به “نظام ملی احسان و نیکوکاری “بطور خلاصه بشرح زیر می باشد :
– در حال حاضر مجوز موسسات خیریه در قالب های مختلف حقوقی از سوی چندین دستگاه اجرایی سازمان نهاد و بنیاد صادر می شود .
– وزارتخانه ها سازمانها بنیاد ها و نهادهای متعددی برای تمشیت و تدبیر امور مرتبط با خیرین و نیکوکاران مدخلیت تعامل و ارتباط دارند .
– سامانه ها و اپلیکیشن های متنوع و مجزای زیادی از سوی دستگاههای اجرایی وزارتخانه ها سازمانها نهادها و بنیاد های مختلف برای ارتباط با موسسات خیریه و تشکل های مردمی و یا مددجویان آنها ایجاد شده است .
– در حال حاضر هیچ نهاد مردمی در سطح ملی وجود ندارد که نمایندگی خیریه ها و تشکل های مردم نهاد نیکوکاری را در سطح نظامات تصمیم سازی تصمیم گیری اجرایی و نظارتی دولت بر عهده داشته باشد مثل اتاقهای بازرگانی تعاون و اصناف یا سازمان نظام پزشکی و نظایر آن
– تشکل ها و موسسات خیریه و نیکوکاری هر کدام اپلیکیشن ها سامانه ها سایت ها و درگاههای الکترونیکی تبادل اطلاعات و … برای ارتباط با مردم و نیکوکاران و نیز مددجویان ایجاد کرده اند که نیازمند اعتبار بخشی است .
– شرکت های فعال در حوزه ICT یکسری نرم افزار اپلیکیشن و سامانه خاص فعالیتهای امدادی حمایتی بصورت رایگان یا تجاری ایجاد کرده اند که نیازمند اعتبار بخشی است برای مردم .
– سامانه های متنوع و مجزای زیادی از سوی دستگاههای اجرایی وزارتخانه ها سازمانها نهادها و بنیادهای مختلف برای ارتباط با موسسات خیریه و تشکل¬های مردمی و یا مددجویان آنها ایجاد شده است.
– تشکل ها و موسسات خیریه و نیکوکاری هر کدام برنامک¬ها سامانه¬ها سایت¬ها و درگاه¬های الکترونیکی تبادل اطلاعات و … برای ارتباط با مردم و نیکوکاران و نیز مددجویان ایجاد کرده اند که نیازمند اعتبار بخشی است.
– شرکت های فعال در حوزه ICT یکسری نرم افزار برنامک و سامانه خاص فعالیتهای امدادی حمایتی بصورت رایگان یا تجاری ایجاد کرده اند که نیازمند ارزیابی شناسه دهی و اعتبار بخشی برای مردم و خیرین و نیکوکاران است.
– وزارتخانه ها سازمانها بنیاد ها و نهادهای متعددی برای تمشیت و تدبیر امور مرتبط با خیرین و نیکوکاران مدخلیت تعامل و ارتباط دارند و در سمت دولت و حاکمیت نیز وحدت فرماندهی و انسجام و انتظام لازم در این زمینه وجود ندارد و موازی کاری تکرار و تداخل در امور و فعالیتها به وفور مشاهده می شود
– در حال حاضر هیچ نهاد مردمی در سطح ملی وجود ندارد که نمایندگی خیریه ها و تشکل های مردم نهاد نیکوکاری را در سطح نظامات تصمیم سازی تصمیم گیری اجرایی و نظارتی دولت بر عهده داشته باشد مثل اتاقهای بازرگانی تعاون و اصناف یا سازمان نظام پزشکی و نظایر آن و عموم سامانه های ایجاد شده بدون نظارت و هدایت و حکمرانی مشخص است.
نتیجه آنکه با توجه به تنوع و تکثر دستگاههای اجرایی (وزارتخانه سازمان نهاد و بنیاد) ذیمدخل و ذیربط در حوزه های امدادی حمایتی و بیمه ای و بالمال با عنایت تعدد پراکندگی و عدم انتظام و انسجام امور در این زمینه بویژه در فضای مجازی لازم است یک ساختار یا سازوکار در سطح ملی استان و شهرستان به سامان دهی امور خیریه و نیکوکاری بپردازد برای این منظور میتوان در قالب یکی از سناریوهای “سازوکار کاملاً غیر دولتی ” یا “سازوکار تلفیقی از دولتی و غیر دولتی با وجه غالب غیر دولتی ” یا “سازوکار تلفیقی از دولتی و غیر دولتی با وجه غالب دولتی ” ویا ” سازوکار دولتی و حاکمیتی ” اقدام نمود که با توجه به ماهیت کار در حوزه نیکوکاری و خیریه و مردم پایه بودن آن بهتر است اینکار در قالبی کاملا غیر دولتی یا بصورت ترکیبی از مردمی و دولتی با وجه غالب غیر دولتی مشابه اتاق های بازرگانی و تعاون و یا سازمان های نظام صنفی و حرفه ای و تخصصی موجود صورت پذیرد . این نهاد باید بتواند نقش پارلمان بخش نیکوکاری و احسان کشور را ایفاء نماید.
وظایف و ماموریت های سازمان نظام خیریه و نیکوکاری
برخی از وظایف وماموریتهای این ساختار یا سازوکار که به مثابه «سازمان نظام امور خیریه و نیکوکاری» مشابه سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی یا سازمان نظام صنفی رایانه ای عمل می نماید عبارتند از :
۱- شناسایی احصاء و ساماندهی اطلاعات مربوط به کلیه فعالان در حوزه های امدادی و حمایتی و نظام ملی احسان و نیکوکاری
۲- تلاش در جهت تعمیم و گسترش آگاهیهای عمومی و بسط گفتمان خیر اجتماعی و مسابقه خیر
۳- تلاش در جهت ارتقاء دانش و مهارت های تخصصی و حرفه ای مربوط به فعالیتهای مردمی در زمینه امور امدادی و حمایتی و احسان و نیکوکاری
۴- تنظیم روابط و تعاملات فیمابین فعالان مردمی و غیر دولتی حوزه های امدادی و حمایتی و نظام ملی احسان و نیکوکاری با دستگاههای اجرایی ذیمدخل و ذیربط
۵- کمک به ایجاد زیر ساخت لازم برای بکارگیری فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در قلمروهای مختلف نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد دسترسی و گشودگی اطلاعات مورد نیاز آنها
۶- ایجاد زمینه حضور نظام مند منسجم فناورانه و هوشمند نظام ملی احسان و نیکوکاری در فضای مجازی
۷- حفظ و حمایت از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی مردمی و غیر دولتی فعال در قلمروهای مختلف نظام ملی احسان و نیکوکاری
۸- تلاش در جهت ترغیب تشویق و تجلیل از فعالیتهای داوطلبانه انسان دوستانه و خیر خواهانه که از سوی فعالان مردمی و غیر دولتی انجام می پذیرد.
۱۱- اظهار نظر مشاوره و مشارکت فعال در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط با قلمروهای امدادی و حمایتی و ارائه نظرات کارشناسی بخش مردمی نظام ملی احسان و نیکوکاری و مشارکت منسجم و نظام مند در تدوین قوانین و مقررات موضوعه
۱۲- ایجاد انسجام و انتظام لازم بین فعالیتهای مردمی و غیر دولتی که در قالب های مختلف داوطلبانه انسان دوستانه خیرخواهانه و نیکوکارانه و با مجوزات رسمی دستگاههای اجرایی مربوطه انجام می پذیرد.
۱۳ – تمشیت و تدبیر امور مربوط به تعاملات اداری و تبادلات مالی نهادهای مردمی فعال در حوزه احسان نیکوکاری و خیریه و ایجاد زمینه بهره مندی از مشوق های مالیاتی و…مربوط به فعالیتهای خیر خواهانه
۱۴ – کلیه موسسات سازمانها و مراکز خیریه احسان و نیکوکاری و سازمانهای مردم نهاد برای تکوین فعالیت و حضور در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و انجام تراکنش های داده مبناء اطلاعاتی مالی اداری و … بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات مکلف به عضویت در “سازمان ملی نظام احسان و نیکوکاری” شوند . بدیهی است بایستی از فعالیت های خارج از چارچوب فوق ممانعت بعمل آید و دستگاههای اجرای ذیربط و نیز مرکز ملی فضای مجازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخشهای مرتبط با فضای مجازی در نیروی انتظامی و قوه قضائیه بایستی ضمانت اجرای لازم برای این امر را فراهم سازند .
با توجه به شرح پیشگفته و در راستای تحقق بند ۷ سیاستهای کلی تامین اجتماعی ( ابلاغی مورخ ۲۱/۰۱/۱۴۰۱) مبنی بر ” استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیت های مردمی و دستگاههای موظف ” و با امعان نظر به ضرورت ” واگذاری کار مردم به خود مردم ” لازم است نسبت به اجرای سریعتر این بند و شکل دهی ” نظام ملی احسان و نیکوکاری ” بمنظور ایجاد پیوند میان ظرفیت های مردمی و دستگاهها و نهاد های موظف ذیربط ایجاد هماهنگی و همراستایی بین فعالیت های خیرخواهانه و نیکوکارانه مردمی ایجاد یک سازوکار و ساختار مردم پایه ساماندهی و اعمال نظارت عالیه و راهبردی بر سامانه های مربوط به ظرفیت های مردمی فعال در حوزه های امدادی و حمایتی در فضای مجازی ایجاد زمینه گشودگی اطلاعات و برقراری دسترسی نظام مند ظرفیت های مردمی موصوف به پایگاههای اطلاعات ملی برای نیازسنجی و اولویت یابی دقیق رفع همپوشانی ها و کم پوشانی ها در خدمات و پوشش های امدادی و حمایتی و ارزیابی و اعتباربخشی سامانه های مربوط به تراکنش های مالی و اطلاعاتی مربوط به حوزه های امدادی و حمایتی اقدام نمود .
کارشناس رفاه و تامین اجتماعی
21212
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جای خالی «سازمان نظام امور خیریه و نیکوکاری»" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جای خالی «سازمان نظام امور خیریه و نیکوکاری»"، کلیک کنید.