تشخیص اصل بودن کریستال

تشخیص اصل بودن پارچ لیوان کریستال یکی از مسائلی است که همیشه موقع خرید باید در نظر داشت و یکی از دغدغه های خریداران کریستال است ما در این مطلب به معرفی روش های تشخیص کریستال اصل از تقلبی صحبت میکنیم.

برای اطمینان، کریستال باید توسط یک متخصص از شیشه بررسی شود. با این حال، اشیاء شیشه ای و کریستالی دارای تفاوت های کلیدی هستند که هر کسی می تواند آنها را مشاهده کند. ظرف خود را بلند کنید و آن را نگاه کنید.

 یک وسیله کریستالی سنگین تر از یک لیوان هم اندازه احساس می شود. شما قادر خواهید بود از طریق آن به وضوح ببینید و حتی ممکن است یک رنگین کمان را ببینید. علاوه بر این، کریستال هنگامی که به جسم دیگری برخورد می کند، صدای زنگ موزیکال ایجاد می کند.

این ها تمام مواردی بود که میتوان در نگاه اول کریستال را تشخیص داد در ادامه دقیق تر بررسی میکنیم پس با ما همراه باشید.

بررسی بصری شی


به ضخامت جسم نگاه کنید. کریستال در مدت زمان طولانی تری در دمای پایین تر از شیشه ساخته می شود. به همین دلیل، سرب داخل کریستال را می توان به طرح های نازک تر و پیچیده تر تبدیل کرد. یک شی شیشه ای را در کنار یک کریستال نگه دارید و ضخامت مواد را با هم مقایسه کنید متوجه میشوید که کریستال نازک تر است.


وضوح شی را تست کنید. مایعی را بردارید و آن را درون ظرف بریزید یا ظرف را بالا نگه دارید و از درون آن نگاه کنید. شیشه معمولی کدرتر از کریستال است. کریستال با محتوای سرب بالاتر، دید واضح تری از هر چیزی داخل یا پشت آن ارائه می دهد

  • به عنوان مثال، یک لیوان نوشیدنی معمولی باعث می شود که مایع داخل آن کدر به نظر برسد. از طرف دیگر شیشه های کریستالی دید بهتری از مایع ارائه می دهند.

جسم را به سمت نور نگه دارید. وقتی شیشه را به سمت نور بگیرید، هیچ اتفاقی نمی افتد. کریستال ریز، که دارای تعداد سرب بالایی است، می درخشد. کریستال های دیگر به عنوان یک منشور عمل می کنند و باعث می شوند هنگام نگاه کردن به آن رنگین کمان را مشاهده کنید.

ولی ظروف غیر کریستالی هیچ درخشندگی ای ندارد.

تشخیص اصل بودن کریستال

تست با لمس و صدا

 وزن ظرف را بررسی کنید. از آنجایی که کریستال اغلب با سرب ساخته می شود، از شیشه سنگین تر است. ظرف کریستالی را بردارید و متوجه خواهید شد که محکم و سنگین است. یک شی شیشه ای با اندازه مشابه بردارید. به احتمال زیاد، احساس سبکی خواهد داشت.


جسم را لمس کنید. با توجه به فرآیند مجسمه سازی، کریستال یک احساس صاف و گرد دارد. هر ظرف کریستالی ای که پیدا کردید را لمس کنید. همچنین دست خود را در امتداد سطح جسم بکشید. شیشه شکننده تر است، حتی اگر کریستال شکننده تر باشد. برش روی شیشه نیز ممکن است تیزتر به نظر برسد.


برای تست صدای آن به جسم ضربه بزنید. جسم را با انگشت خود تکان دهید یا روی چیزی ضربه آهسته بزنید. اگر کریستال باشد صدا زنگ میدهد. اگر شیشه ای باشد، صدای جذابی تولید نمی کند. 

  • انگشت خود را خیس کنید و در صورت امکان آن را به دور لبه جسم بمالید. کریستال یک لحن موسیقایی تولید می کند، اما شیشه این کار را نمی کند.

تفاوت شیشه عادی و کریستال

شیشه عمدتاً با استفاده از  ماسه مایع، خاکستر سودا و سنگ آهک  (کربنات کلسیم) تولید می شود. 

برخی از تولیدکنندگان شیشه دستورات خاصی را با افزودن مواد شیمیایی یا مواد دیگر به ترکیب برای مقاومت بیشتر یا تغییر آن از نظر رنگ دارند، اما اینها سه ماده اصلی هستند.

سپس مخلوط به اجاق‌های غول‌پیکر منتقل می‌شود که تا دمای 1300 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند، دمایی که در آن مواد ذوب می‌شوند و مخلوط می‌شوند تا شیشه مذاب و سوزان به دست آید. همانطور که مخلوط سرد می شود، یک توده شفاف و شکننده تشکیل می دهد.

شیشه کریستال به دلیل اینکه نسخه تصفیه شده تری از شیشه های معمولی است، و به عنوان داشتن  درخشش برتر و طراحی های پیچیده تر شناخته شده است .

شیشه کریستال نیز با ماسه و خاکستر سودا ساخته می شود اما مخلوط آن   به جای سنگ آهک حاوی اکسید سرب است .

جمع بندی

ما در این مطلب شما را با روش های تشخیص کریستال اصل آشنا کردیم و همچنین تفاوت شیشه کریستال و شیشه عادی را برای شما توضیح دادیم. اگر سوالی دارید میتوانید در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تشخیص اصل بودن کریستال" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تشخیص اصل بودن کریستال"، کلیک کنید.