تسهیل صدور سند حدنگار در سند تحول قضایی – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان

تسهیل صدور سند حدنگار در سند تحول قضایی - خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری زندگانی، سند تحول و تعالی قوه قضائیه در مسیر اجرای هفتمین مأموریت قوه قضائیه در حمایت از حقوق مالکیت اشخاص، دو چالش «تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول» و «ضعف در صیانت از حقوق اشخاص در اجرای ثبت» را شناسایی کرده است.

طبق سند تحول عوامل ایجاد مشکل تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول، سه عامل «اعتبار معاملات عادی» و «دشواری مراحل صدور سند حدنگار» و «ضعف در دقت تعیین حدود در اسناد مالکیت» است.

راهبرد سند تحول برای رفع عامل دشواری مراحل صدور سند حدنگار، «اصلاح فرآیند و رفع موانع قانونی صدور سند حدنگار» است.

راهکارهای سند تحول برای اصلاح فرآیند و رفع موانع قانونی صدور سند حدنگار

سند تحول قضائی برای اجرای راهبرد اصلاح فرآیند و رفع موانع قانونی صدور سند حدنگار، پنج راهکار مشخص دارد که مسئولیت اجرای آن‌ها با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونت حقوقی و امور مجلس است.

راهکار اول: فراهم‌سازی امکان تنظیم صورت‌مجلس تفکیکی و سند رسمی تقسیم‌نامه پیش از صدور گواهی پایان‌کار برای مالکان املاکی که صدور گواهی پایان‌کار برای آن‌ها منوط به پرداخت جریمه یا بدهی به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باشد و همچنین فراهم‌سازی امکان صدور گواهی پایان‌کار تفکیکی و سند مالکیت رسمی تفکیکی برای هر یک از مالکانی که سهم خود از جریمه یا بدهی مذکور را به نسبت قدرالسهم ایشان از عرصه پرداخت نموده‌اند، با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار دوم: اعطای سند مالکیت به کلیه اراضی کشاورزی با هر مساحتی که مالک آن، مالک هیچ یک از اراضی کشاورزی مجاور نباشد و سپس جلوگیری از هرگونه افراز، تقسیم و تفکیک اراضی مذکور بر اساس «قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی» و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی و منوط نمودن تنظیم سند انتقال اراضی با کاربری کشاورزی به تائیدیه برخط و آنی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حفظ کاربری با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار سوم: ارائه غیرحضوری تمامی خدمات ثبتی از قبیل درخواست تجمیع پلاک‌های ثبتی، درخواست تفکیک آپارتمانی، درخواست افراز، درخواست صدور گواهی عدم افراز، بارگذاری الکترونیک نقشه‌های عرصه و اعیان، گواهی قطعیت تصمیم واحد ثبتی و درخواست توقف دائمی یا موقت اجرای این درخواست‌ها و همچنین فراهم‌سازی امکان تصدیق الکترونیک صورتجلسه تجمیع، تفکیک و افراز املاک در سامانه یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار چهارم: تسهیل فرآیند درخواست افراز، صدور گواهی عدم افراز و صدور دستور فروش املاک مشاعی با ایجاد امکان درخواست‌های مرتبط به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه و صدور گواهی عدم افراز بر اساس ضوابط ابلاغ شده از سوی مراجع ذیصلاح مانند ضوابط حداقل حد نصاب مساحت، بدون استعلام از آن‌ها با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار پنجم: تسهیل تنظیم سند رسمی تجمیع املاک مجاور از طریق رفع الزام به فقدان مانع فیزیکی، رفع الزام به مشابهت این املاک از نظر کاربری و رفع الزام به مطابقت مالکان و مقدار سهم ایشان از املاک مذکور پیش از تجمیع و فراهم شدن امکان تعیین و ثبت سهم هر یک از مالکان از ملک تجمیعی با ثبت سند تجمیع‌نامه در دفاتر اسناد رسمی (مشابه سند تقسیم‌نامه) و همچنین فراهم شدن امکان تجمیع املاک مرهونه در صورت اجازه مرتهن با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تسهیل صدور سند حدنگار در سند تحول قضایی – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تسهیل صدور سند حدنگار در سند تحول قضایی – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.