تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش بنیان توسط متخصصان بازگشته به کشور/ از رفع مشکل سربازی تا جذب

در گفتگو با زندگانی مطرح شد؛

تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان توسط متخصصان بازگشته به کشور از رفع مشکل سربازی تا جذب

قائم مقام معاونت توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی از تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش بنیان توسط متخصصان بازگشته به کشور خبر داد و گفت: متخصصانی خارج از کشور می توانند بدون نیاز به حضور در کشور با ساخت محصول یا راه اندازی کسب و کار فناورانه کارت معافیت از خدمات دریافت کنند.

خبرگزاری زندگانی-گروه علم و فناوری؛ در همه دنیا مهاجرت برای کسب دانش تخصص و تجارب جدید در بهترین دانشگاه ها شرکت ها و مراکز علمی و فناوری دنیا امری مثبت بوده و حفظ ارتباط اثرگذار و تعامل علمی و فناوری با سرزمین مادری اهمیت بسیاری دارد از اینرو سازمان توسعه همکاری های عملی و فناورانه بین المللی با ایجاد پلتفرم Connect+ تلاش کرده است پلی برای اتصال متخصصان محققان و کارآفرینان برجسته ایرانی خارج با مراکز علمی و فناوری ایران با رویکرد اثرگذاری و نفش آفرینی متخصصان در رشد و توسعه ایران فردا ایجاد کند.

پلتفرم کانکت با همفکری جمعی از نخبگان ایرانی خارج از کشور طراحی شده و هدف اصلی آن رفع چالش ها و دغدغه های نخبگان ایرانی علاقمند به همکاری با کشور بدون لزوم بازگشت دائم به داخل است. آشنایی با ظرفیت ها و فرصت های علمی و فناوری داخلی برقراری ارتباط موثر با اساتید متخصصان کارآفرینان و سازمان های داخلی و چابکی و شفافیت از جمله مزایای این پلتفرم است.

علیرضا سیدآبادی قائم مقام معاونت توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری زندگانی درباره این پلتفرم گفت: +Connect سامانه ای است که برای بیش از ۱۴ هزار نفر از متخصصان ایرانی خارج از کشور ایجاد شده است. تاکنون بیش از ۷ هزار متخصص ایرانی خارج از کشور در قالب این شبکه با جوامع علمی و فناوری داخل کشور همکاری کوتاه مدت و بلند مدت داشته اند. بیش از ۳ هزار از همکاری ها به صورت بلند مدت بوده است.

وی افزود: تفاوت همکاری های بلند مدت و کوتاه مدت به نوع حمایت هایی آموزشی و پژوهشی این سازمان ارتباط دارد. این حمایت ها شامل فرصت های مطالعتی استاد مدعو و پسا دکتراست که جزو حمایت های بلند مدت محسوب می شوند. در این نوع حمایت فرد متخصص می تواند برای بازگشت به کشور و داشتن یک موقعیت همکاری در حوزه های پژوهشی و آموزشی با پژوهشگاه ها و دانشگاه های داخل کشور اقدام کند و قرارداد همکاری ببندد. یک سال الی یک سال و نیم اول پر ریسک ترین زمان بازگشت متخصصان به کشور محسوب می شود. در قالب این طرح می توانیم با این افراد همکاری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت دیگرمان پیرامون افرادی است که به هر دلیلی برای سر زدن به خانه و موارد دیگر به کشور سفر کرده اند. این افراد می توانند با ارائه سخنرانی یا برگزاری کارگاه شبکه تخصصی شان در داخل کشور توسعه دهند و با برقراری ارتباط با اساتید حوزه های خودشان در آینده همکاری هایی با کشور داشته باشند.

برطرف شدن مشکل کارت پایان خدمت متخصصان خارج از کشور

سیدآبادی گفت: حمایت دیگر این سازمان مربوط به نظام وظیفه است. در این حوزه برای مشکل کارت پایان خدمت متخصصان خارج از کشور با همکاری ستاد کل نیرو های مسلح دو حمایت تعریف کرده ایم. حمایت اول درباره نظام وظیفه در داخل کشور است. افرادی که قصد دارند به کشور برگردند در کنار سایر حمایت ها و موقعیت هایی که امکان دارد برای همکاری با کشور برای آنها ایجاد شود می توانند زیر نظر ستاد کل نیروی مسلح دوره آموزش و انجام کار پژوهشی شان را انجام دهند و از این حمایت ها بهره شوند و کارت پایان خدمت شان را دریافت کنند.

قائم مقام معاونت توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی افزود: دومین حمایت در ارتباط با نظام وظیفه در خارج از کشور است. با ستاد کل نیروی مسلطح از سال ۱۴۰۰ برنامه حمایت نظام وظیفه در خارج از کشور آغاز شده است. این نوع حمایت برای افرادی است که در خارج از کشور به عنوان استاد یا محقق در ۱۰۰ الی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فعالیت داشته اند یا دانش آموخته بوده اند؛ افرادی که در حوزه فناوری خارج از کشور جایگاه ویژه توانمندی و تجاربی ارزشمند دارند و انتقال دانش آنها به کشور می تواند سر منشا اثر در حوزه تخصصی شان باشد.

وی تاکید کرد: این افراد می توانند بدون نیاز به حضور در ایران متناسب با نیاز های کشور پروژه ای که برای انتقال دانش تجربه شان به کشور تعریف شده (ساخت محصول راه اندازی کسب و کار و …) را اجرا و در نهایت کار معافیت از خدمات دریافت کنند. بدین طریق موانع تردد آنها به کشور و همکاری آنها با جوامع علمی و فناوری کشور برطرف می شود.

حمایت های فناورانه از متخصصان بازگشته به کشور

وی اظهارکرد: حمایت دیگر این مجموعه در قالب بسته فناورانه است. در این بسته از متخصصان بازگشته به کشور که شرکت دانش بنیان یا استارت آپی ایجاد کنند ایده های قابل اجرایی داشته باشند نیازمندی های کشور را رفع سازند حمایت می کنیم. به این افراد تا سقف یک میلیارد تومان بودجه اختصاص داده می شود. برای شتابدهنده ها نیز فضای برای استقرار تیم شان اختصاص می دهیم و تجهیزات مورد نیازشان را نیز برطرف می سازیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فناورانه دو حمایت دیگر داریم. یکی از حمایت ها در قالب سخنرانی و برگزاری کارگاه های آموزشی است. در این نوع حمایت نیاز های آموزش پذیر شرکت های داخلی از طریق ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه های تخصصی توسط ایرانیان خارج از کشور برطرف می شود. 

سیدآبادی عنوان کرد: حمایت دیگر حمایت پسا دکترای فناورانه است. در این حمایت متخصصان در واحد های R@D (تحقیق و توسعه) جذب شرکت ها می شوند. حضور این فرد را تا سقف ۳۰ میلیون تومان به صورت سهم ۵۰ درصدی پرداخت می کنیم. همچنین به آنها گرنتی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان داشته می شود.

وی یادآورشد: در نظر داریم با حمایت پسادکترای فناورانه پیوند بیشتری میان صنعت و دانشگاه با الزامی کردن ایجاد دستاورد های پژوهشی در این همکاری ها ایجاد کنیم؛ با ارائه این دستاورد ها در کنفرانس ها و سایر رویداد های علمی_که دانشجویان و اساتید دانشگاهی حضور دارند_پیوند بیشتری بین صنعت و دانشگاه رقم می خورد.

تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش بنیان توسط نخبگان بازگشته به کشور

قائم مقام معاونت توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی افزود: همچنین حمایت هایی برای برگزاری دو رویداد کانکت تاک و کانکت فروم داریم. کانکت فروم رویدادی برای آشنایی جامعه ایرانی متخصص بازگشته به کشور با حوزه های فناوری داخل کشور است. این رویداد در چهارچوب نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود. در این رویداد از مدیر های عامل شرکت های مطرح حوزه های مختلف دعوت به عمل می آید تا دانش و تجربه های خودشان را در اختیار متخصصان بازگشته به میهن در میان بگذارند. در کنار این رویداد نمایشگاهی برگزار و محصولات صنایع موفق عرضه و معرفی می شود.

وی گفت: رویداد کانکت تاک نیز برای انتقال تجربه موفق بازگشت متخصصان به کشور برای نخبگان داخلی طراحی و برنامه ریزی شده است. در هر رویداد که هر فصل با بیش از ۳۰۰ نفر از نخبگان داخلی برگزار می شود نخبگان داخلی با تجربه رفتن به خارج از کشور و کسب دانش و بازگشت موفق به کشور آشنا می شوند. در این رویداد ها ۴ الی ۵ نفر از برترین متخصصانی که به کشور بازگشته اند تجربه شان را انتقال می دهند. رویدادی که دانش آموختگان ۲۰ دانشگاه برتر کشور مخاطب آن هستند.

سیدآبادی اظهارکرد: هرچند از سال ۹۴ (سال آغاز فعالیت) فراز و نشیب های زیادی در همکاری متخصصان خارج از کشور وجود داشت اما تاکنون بیش از ۷ هزار همکاری بلندمدت و کوتاه مدت از طریق این پلتفرم با جوامع علمی و فناوری کشور داشتیم. بیش از ۴۰۰ نفر از متخصصان بازگشته به کشور نیز عضو هیات علمی دانشگاه شده اند. سال گذشته هم بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور توسط این افراد تاسیس شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش بنیان توسط متخصصان بازگشته به کشور/ از رفع مشکل سربازی تا جذب" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاسیس ۱۰۰ شرکت دانش بنیان توسط متخصصان بازگشته به کشور/ از رفع مشکل سربازی تا جذب"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه