انتخاب رنگ دیوارها و کفپوش در چیدمان سوپر مارکت
چه اهمیتی دارد؟ حتما در محلهای که شما زندگی میکنید تعداد زیادی سوپرمارکت وجود دارد. اما اگر دقت کرده باشید میبینید برخی از آنها بسیار شلوغتر هستند در حالیکه تعدادی از آنها خلوتترند. علت این امر را باید در چیدمان سوپر مارکت جستجو کرد. مبحثی که ناخواسته بر انتخاب مشتریان و ترجیح آنها نسبت به خرید کردن از یک فروشگاه تاثیر میگذارد. بنابراین اگر قصد افتتاح طراحی و دیزاین داخلی مغازه را دارید و یا در حال حاضر سوپر مارکت شما جزو آن دستهای از مغازهها است که با کمبود مشتری مواجه است پس لازم است درباره اصول دکوراسیون سوپر مارکت بیشتر بدانید تا بتوانید تحولی در کسب و کارتان ایجاد کنید.
انتخاب رنگ دیوارها و کفپوش در چیدمان سوپر مارکت
در چیدمان سوپر مارکت، طراحی داخلی مغازه پروتئینی رنگ مناسب مهم است، زیرا رنگهای خاص میتواند به روی جذب مشتری تاثیر گذاشته و آنها را تشویق به خرید کند. علاوه بر اینها، انتخاب رنگهای مناسب پیام و شخصیت برند شما را نیز تقویت خواهد کرد. رنگها بر احساسات ما و در نهایت به حسی که نسبت به یک مکان بدست میآوریم تأثیر میگذارند. هماهنگی طراحی، اصول دکوراسیون سوپر مارکت و رنگهای لوگو می تواند به افزایش شناخت برند کمک کند. همچنین یک ارتباط عاطفی بین رنگها و طعم وجود دارد. بنابراین انتخاب رنگهای مناسب برای بخشهای غذایی شما میتواند تعامل با مشتری را افزایش دهد. با هم بهترین رنگها را برای کمک به افزایش فروش فروشگاههای مواد غذایی خود بررسی میکنیم.
- سبز طبیعی: این رنگ مترادف با محصولات ارگانیک سالم، پایداری و سازگاری با محیط زیست شده است، بنابراین یک انتخاب عالی برای بخش تولید یا بخش محصولات زیست محیطی است.
- نارنجی و قهوه ای ملایم: این رنگهای آرامشبخش طبیعی با رایحههای خانگی و اشتهاآوری که دارند برای قسمتی که نانها را در فروشگاه خود قرار دادهاید مناسب هستند. به هر حال، این رنگهای گرم مطمئناً نان گرم تازه از فر را به مشتریان یادآوری میکند.
- رنگهای پررنگ زرد و قرمز: رنگ زرد یک رنگ طراحی مغازه دکوراسیون داخلی برای جلب نظر مشتری است و رنگ قرمز باعث تحریک ذائقه و اشتها میشود. استفاده از این دو رنگ در کنار هم میتواند توجه مشتریان شما را جلب و حفظ کند و به طور بالقوه فروش شما را افزایش دهد. این دو رنگ هم اشتها آور و هم رضایت بخش هستند. ترکیبی عالی در همراهی با خرید غذا! با این حال، استفاده بیش از حد از این رنگهای روشن میتواند مشتریان را آزار دهد. پیشنهاد میکنیم استفاده از این رنگها را در نهایت به 20 درصد از رنگ بندی فروشگاه خود محدود کنید.
نورپردازی سوپر مارکت
یکی از اصول دکوراسیون سوپر مارکت توجه به نورپردازی سوپرمارکت است. کمیت و کیفیت روشنایی، تصوری که در مورد کالا ایجاد میکند و تأثیری که بر ظاهر فروشگاه میگذارد، همگی از عوامل یک طراحی نورپردازی موفق هستند. یک طراح هنگام توسعه برنامه نورپردازی خود باید ویژگی های کلیدی مختلفی را در نظر بگیرد که از جمله آنها می توان به عمر لامپ، کارایی سیستم، ظاهر رنگ، یکپارچه سازی و کنترل نور روز، توزیع نور، هزینه، کنترل سیستم و انعطاف پذیری اشاره کرد. هنگام نورپردازی یک فضای سوپرمارکت باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. اندازه و شکل فضا، مخاطب مورد نظر و پیام مورد نظر برند. عناصر زیادی مانند رنگ، انعکاس، کنتراست و بهره وری انرژی وارد بازی میشوند که یک طراحی روشنایی خرده فروشی را موفق میکند.
نور سوپرمارکت باید رنگ عالی داشته باشد. نور یک عامل کلیدی در نمایش و حمایت از تصویر فروشگاه است که نه تنها ظاهر و جذابیت کالا را افزایش میدهد، بلکه بر دکوراسیون خود فضا نیز تأثیر می گذارد.
قفسه بندی
قفسههای سوپر مارکت در دو مدل یک طرفه و دو طرفه وجود دارند و در زمان خرید این قفسهها لازم است تا به جنس، وزن، ابعاد و میزان وزنی که میتوانند تحمل کنند دقت کنید. در چیدمان سوپر مارکت، بهترین کیفیت قفسه بندی فروشگاه مواد غذایی مربوط به قفسه فلزی هایپری است. یک قفسه هایپری برای هر یک پانل باید توانایی تحمل 100 کیلوگرم بار را داشته باشد. حداقل مشخصات این نوع قفسه ستون پروفیلی 60*40 میلیمتر در حالت دو طرفه با ضخامت 2 میلیمتر زاویه ها است. کفه یا پانلها باید با حداقل ضخامت ورق 0.7 میلیمتر و لبه دار ساخته شوند و دو پل تقویتی در قسمت زیر داشته باشند.
راهروی فروشگاه در اصول دکوراسیون سوپر مارکت
برای فروش بیشتر باید مشتریان بیشتری را به خود جذب نمود در نتیجه باید شرایط رفاه خریداران را فراهم کرد. یکی اصول دکوراسیون سوپر مارکت، توجه به ابعاد راهروها و فروشگاه شما است. تا مشتریها در زمان خرید بتوانند به راحتی از میان راهروهای فروشگاه قدم زده و اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند. اولین مورد، توجه به درب وروی فروشگاه است. بهتر است که دربهای ورودی تا جایی که مقدور است هم سطح زمین باشد تا تمامی افراد با هر میزان توانایی و سنی به راحتی وارد مغازه شوند. عرض ورودی فروشگاههای بزرگ باید بین حداقل 3 متر و حداکثر 5 متر باشد. و برای فروشگاههای کوچکتر نباید از 160 سانتیمتر کمتر شود. عمق فضاهای ورودی هم حداقل باید 140 سانتی متر در نظر گرفته شود.
مورد بعدی، توجه به عرض راهروها است که باید حداقل 120 سانتیمتر باشد. و اگر در مسیر راهرو ها اختلاف سطح وجود داشت باید از سطح شیبدار استفاده کرد. طول سطح شیب دار معمولا بین 3 تا 9 متر است. اما به ازای هر 5 متر افزایش طول سطوح شیبدار باید هم به عرض آن اضافه شود و هم 0.5 درصد از شیب رمپ کاهش پیدا کند. چنانچه قرار باشد سیر عبور مشتریان از بین ردیفهای کالاها طراحی شود این اعداد کمی بزرگتر خواهند شد، به این صورت که حداقل عرض مغازه بین 3.5 تا 4.5 متر و حداقل عمق آن باید حدود 18 تا 19 متر باشه.
تقسیم بندی فروشگاه
هدف چیدمان سوپر مارکت باید طوری باشد که همه چیز به درستی در دسترس مشتری قرار بگیرد و قفسهبندیها به شکلی مرتبط تقسیم شده باشند. به این منظور همواره لازم است برای رسیدن به این هدف چند نکته را رعایت کنید:
محصولات پرمصرف را در انتهای فروشگاه قرار دهید.
با قرار دادن محصولات پر مصرفی مانند لبنیات، روغن و … در انتهای مغازه، مشتریان مجبور میشوند تا برای رسیدن به مواد غذایی مورد نظر خود از کنار همه مواد کم مصرفی که در قفسههای جلویی فروشگاه چیدهاید عبور کنند. در نتیجه به یقینا اغلب مشتریان در طول مسیرشان یک یا دو مورد اضافی را که فراموش کرده بودند و یا از وجود آن بی اطلاع بودند، انتخاب خواهند کرد.
مسیر منتهی به انتهای فروشگاه را با کالاهایی با حاشیه سود بالا پر کنید
آیتمهایی را که حاشیه سود بالایی دارند در مسیر قفسه کالاهای پرفروش که در قسمت انتهای فروشگاه شما وجود دارد، قرار دهید، مانند دستمال کاغذیها. به این ترتیب مشتری با عبور از این مسیر در ذهن خود مروری بر اجناس در منزل خود کرده و در صورت اتمام یافتن کالایی، آن را به یاد آورده و میخرید. در نتیجه سود سوپرمارکت شما افزایش خواهد یافت.
مشتریان همیشه هنگام ورود به سمت راست میچرخند
توجه داشته باشید که سمت راست فروشگاه، جایی است که مشتریان معمولاً پس از ورود به آن جا میروند. بنابراین موارد حاشیهای اما جذاب را در این سمت بچینید زیرا یکی از فضاهای مناسب برای فروش است و شما باید از آن به خوبی استفاده کنید.
کالاهای عمومی را در قسمت های مشخصی از فروشگاه قرار دهید
یکی از اصول دکوراسیون سوپر مارکت این است که سوپرمارکت خود را به بخشها و دستههای مختلف تقسیم کنید تا مشتریان بتوانند با محل قرارگیری محصولات در فروشگاه شما آشنا شوند. این امر باعث میشود تا محل چیدمان کالاها در ذهن آنها ماندگار شود و با سوپر مارکت شما سازگار شده و مشتری ثابت شما گردند.
محصولات فصلی را در قسمت جلوی فروشگاه خود قرار دهید.
هنگام چیدمان سوپر مارکت، همیشه در قسمت جلوی سوپرمارکت محصولاتی را قرار دهید که در همان فصل به فروش میرسند. در غیر این صورت این محصولات، حتی تا بعد از فصل فروش آنها باقی میماند. در خوش بینانهترین حالت شما ناچار به حراج آنها خواهید شد. البته اگر تاریخ مصرف آنها نگذرد و مجبور به دور ریختن آنها نشوید.
آیا چیدمان سوپر مارکت شما اثربخش است؟
صاحبان سوپرمارکتها باید قبل از راهاندازی یا نوسازی یک سوپرمارکت، چندین فاکتور عملیاتی را بررسی کنند تا حداکثر اثربخشی چیدمان را داشته باشند. این معیارها شامل موارد زیر است:
- سهولت هزینه یا تغییر در آینده: سوپرمارکت باید به گونه ای طراحی شود که در صورت نیاز به ایجاد تغییرات، نیازی به انجام کارهای سخت اضافی نداشته باشید. همانطور که تعاملات بیشتری با مشتری دریافت میکنید و رفتار و الگوی آنها را تجزیه و تحلیل می کنید، متوجه میشوید که آیا نیازی به تغییر در چیدمان وجود دارد یا خیر.
- جریان حرکت: طراحی چیدمان سوپر مارکت نباید پیچیدگی خاصی داشته باشد و باید بتواند به طور مستقیم مشتری را به هدفش برساند.
- استفاده از فضا: طبق اصول دکوراسیون سوپر مارکت، باید تا حد امکان از فضای افقی و عمودی به درستی استفاده شود. چیدمان باید طوری باشد که هم مشتریها بازه حرکتی بالایی داشته باشند هم بتوانند برای پرسیدن سئوال به راحتی با کارکنان ارتباط بگیرند.
توجه به اصول زیبایی شناسی در طراحی دکوراسیون سوپرمارکت
برندهای بزرگ در تجارت سوپرمارکت فقط بر روی محصولات خود تمرکز نمیکنند، بلکه آنها تمایل دارند خرید مشتری از سوپرمارکتشان برایشان یک تجربه خاص و به یاد ماندنی باشد. آنها اغلب این کار را با طراحی دکوراسیون با اصول زیبایی شناسی انجام میدهند. بنابراین میتوان از عناصر زیبایی شناختی برای متمایز ساختن کسب و کار خود از دیگران استفاده کرد.
سخن پایانی
اصول دکوراسیون سوپر مارکت تاثیر مستقیمی بر میزان فروش آن دارد. بنابراین لازم است تا با در طراحی دکوراسیون داخلی سوپر مارکت برای سوپر مارکت ها که یکی از مکان های پرتردد به شمار می رود، مهم است بنابراین باید دارای طراحی اصولی باشد که بتواند مشتریان را به خود جذب و به راحتی محصولات خود را به فروش برساند. به عبارت بهتر طراحی دکوراسیون داخلی سوپر مارکت به شکل مناسب می تواند در دسته بندی و قرار گرفتن اقلام در سوپرمارکت کمک زیادی کند. ما در این نوشته به بیان اصول مناسب و روش های کاربردی درطراحی دکوراسیون داخلی سوپرمارکت پرداخته ایم و از افرادی که قصد طراحی و تغییر دکوراسیون های داخلی سوپرمارکت های خود را دارند، دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایند.
جعبه های چوبی و طراحی دکوراسیون داخلی سوپر مارکت
صاحبان سوپرمارکت ها می توانند برای دسته بندی مواد غذایی از جعبه های چوبی استفاده کنند و به فکر پارتیشین بندی نباشند. این جعبه ها علاوه بر هزینه کمی که دارند، موجب می شوند که میوه و سبزیجات دیرتر خراب شوند. شما می توانید این جعبه ها را به صورت شیب دار بر روی سطح مورد نظر قرار دهید و به صورت منطم در کنار همدیگر بچینید.
نورپردازی مناسب در سوپرمارکت ها
نورپردازی مناسب سبب جلوه بخشیدن و زیبا نمودن محیط فروشگاه می گردد. حال اگر طراحی خاص و جالبی در دکوراسیون سوپرمارکت اجرا شده باشد اما نورپردازی مناسبی نداشته باشد، طراحی داخلی انجام شده تاثیر گذار نخواهد بود. در طراحی دکوراسیون داخلی سوپرمارکت قسمت های مهمی که باید نورپردازی به درستی انجام شود عبارتند از قفسه ها، یخچال و تمام قسمت هایی که مواد غذایی در آن نگهداری می شود.
تفکیک قسمت های مختلف در طراحی دکوراسیون سوپرمارکت
تفکیک محصولات از هم از اصول مهم در طراحی داخلی دکوراسیون سوپرمارکت می باشد. در سوپرمارکت ها باید هر یک از محصولات شبیه به هم در کنار هم و در ردیف مشخصی قرار بگیرد. این تفکیک موجب می شود که خریداران بتواند به سرعت اقلام مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایند. پارتیشین بندی موجب می شود که تفکیک به خوبی انجام شود و مشکلی برای افراد در خرید به وجود نیاید.
قرارگیری یخچال ها در دکوراسیون سوپرمارکت ها به جهت زیبایی بصری بسیار مهم است. صاحبان سوپرمارکت ها بایستی یخچال ها را در مکان مناسبی از سوپرمارکت قرار دهند که علاوه بر دسترسی راحت خریدارن، زیبایی سوپرمارکت را تحت تاثیر قرار ندهد، استفاده مناسب از پارتیشن ها به راحتی می توان این مشکل را رفع کند. دیوارهای کاذب با طراحی و اجرای مناسب می توانند به قرار گیری یخچال ها کمک کند و به زیبا نمودن فضای سوپر مارکت زیبایی خاصی ببخشد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انتخاب رنگ دیوارها و کفپوش در چیدمان سوپر مارکت" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انتخاب رنگ دیوارها و کفپوش در چیدمان سوپر مارکت"، کلیک کنید.