ادامه جستجو برای یافتن پلنگ در شرق اصفهان/ پایش‌ پهپادی انجام شد – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان

ادامه جستجو برای یافتن پلنگ در شرق اصفهان/ پایش‌ پهپادی انجام شد - خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار زندگانی با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته منابع محلی گزارش دادند که ردپای پلنگ در اطراف شهر زیار دیده شده است، اظهار داشت: تصاویری نیز توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت شده که یک قلاده پلنگ را نشان می‌دهد.

وی افزود: گفته می‌شود که پلنگ همراه یک توله در اطراف زیار و حتی داخل شهر دیده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه نیروهای محیط زیست و آتش نشانی فوری به زیار در شرق اصفهان اعزام شدند، خاطرنشان کرد: از روز شنبه تاکنون پایش‌ها شبانه روز ادامه داشته است و نیروهای محیط‌زیست با دوربین‌های دید در شب و تجهیزات مناسب در منطقه به جستجو و ردیابی پرداختند و تله‌های زنده گیر نیز نصب کردند اما پلنگ تاکنون پیدا نشده است.

شیشه فروش ادامه داد: امشب نیز پنج تیم تخصصی دیگر از محیط‌زیست مجهز به دوربین دید در شب با کمک آتش‌نشانی به شهر زیار و روستاهای اطراف آن اعزام می‌شوند که همچنان به پایش و جستجو ادامه دهند تا اگر ردی از پلنگ پیدا شد اقدامات بعدی جهت زنده‌گیری حیوان صورت گیرد.

وی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که حیوان به تدریج از این محدوده به سمت زیستگاه خود رفته و دور شده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد نیز در جستجو برای یافتن پلنگ کمک کردند، افزود: به کشاورزان و باغداران منطقه نیز آموزش‌های لازم داده شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه از شهروندان درخواست می‌شود موارد زیست محیطی را به شماره ۱۵۴۰ یگاه حفاظت محیط‌زیست گزارش کنند، خاطرنشان کرد: پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین، پارک ملی کلاه قاضی، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان و منطقه حفاظت شده دنا در سمیرم مامن و زیستگاه تاریخی پلنگ در استان اصفهان است و یک احتمال وجود دارد که پلنگ رؤیت شده برای یافتن آب و غذا از پارک ملی کلاه قاضی که نزدیک ترین زیستگاه حیات وحش به شهر زیار است، آمده باشد و احتمال دیگر این است که توسط فردی در باغ شخصی نگهداری می شده است.

وی ابراز داشت: خشکسالی‌ها و عدم دسترسی حیات وحش به آب و غذا سبب شده که در مواردی شاهد ورود حیات وحش به شهرها و روستاها باشیم؛ سال گذشته نیز چند مورد گزارش ورود گرگ به مناطق مسکونی و شهری داشتیم که در شهر اصفهان در ناژوان و کوه صفه، علویجه و برزک دیده شده بودند.

پایش‌های پهپادی برای یافتن پلنگ انجام شد

همچنین مریم امیدی، رئیس اداره حفاظت از حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان نیز درخصوص پلنگ رؤیت شده در زیار به خبرنگار زندگانی گفت که طی روزهای گذشته به صورت شبانه روز پایش ها ادامه داشته و حتی جستجو پهپادی در منطقه نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم محلی گزارش کرده بودند که پلنگ در اراضی کشاورزی روستاهای اطراف زیار دیده شده که حدود ۲ کیلومتر با مناطق مسکونی فاصله دارد، خاطرنشان کرد: رؤیت پلنگ در زیار زمانی به محیط‌زیست گزارش شد که مدتی از آن گذشته بود و هنگامی که به منطقه رفتیم نتوانستیم پلنگ را پیدا کنیم

رئیس اداره حفاظت از حیات وحش اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان افزود: نیروهای ما مجهز به دوربین دید در شب و سلاح بیهوشی طی روزهای اخیر در منطقه مستقر هستند اما پلنگ پیدا نشده است.

امیدی، درخصوص نر یا ماده بودن پلنگ، تصریح کرد: این مسائل در حال حاضر حدس و گمان است، اینکه پلنگ بالغ و به همراه یک توله باشد یا جنسیت نر یا ماده باشد، هیچکدام قطعیت ندارد و فعلاً نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار زندگانی، پلنگ حیوانی شب رو و شب شکار است و همین امر پایش و جستجو برای یافتن پلنگ رؤیت شده در زیار را دشوار کرده است. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ادامه جستجو برای یافتن پلنگ در شرق اصفهان/ پایش‌ پهپادی انجام شد – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ادامه جستجو برای یافتن پلنگ در شرق اصفهان/ پایش‌ پهپادی انجام شد – خبرگزاری زندگانی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.